|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Barcelona 2009
Barcelona je hlavní město Katalánska. V centru žije přibližně 1,5 milionu obyvatel a stejně tolik v aglomeraci.
Město je z jedné strany omezeno mořem a ze dvou stran horami. Střed má rozměry přibližně 7×14 km. V roce 1992 se
zde konaly Letní olympijské hry.
Jízdenky pro jednotlivou lze zakoupit pro jízdu autobusem nebo metrem. Dále lze použít přestupní jízdenky pro 10 nebo 50 jízd. Časové jízdné platí v rozmezí jednoho až 90 dnů. Jízdenky lze zakoupit především v automatech v metru, na zastávkách tramvají a na stanicích a zastávkách vlaku. Omluvte prosím kvalitu a kompozici některých fotografií, zejména těch z podzemních prostor. Cestu jsem uskutečnil v srpnu 2009.
MetroV době mé návštěvy bylo ve městě v provozu 9 tras metra o celkové délce 107 km a počtu 147 stanic. První úsek byl zprovozněn v roce 1924. V prosinci přibyla nová linka L9 o pěti stanicích, takže teď, v únoru 2010, je v provozu 10 linek, L1 až L9 a L11. Tratě jsou dost různorodé, na některých je smíšený provoz metra a S-bahnu, v některých stanicích různé linky sdílejí nástupiště. Rozchod je 1435 mm, mimo tratě L1, kde je použit starý španělský rozchod 1672 mm a tratě L8, kde se jezdí po 1000 mm. Trakční energii dodává trolej pod napětím 1,2 kV. Až na výjimky se jezdí v podzemí. Momentálně jezdí v celé síti osm řad vozů metra. Trať L11 má přípravu na plnou automatizaci, nová L9 již automatická je. Linky L6, L7 a L8 provozuje FGC, všechny ostatní jezdí TMB. Probíhá výstavba nové tratě L9 a rozšiřování na tratích L2 a L5. Trasa L9 se staví pomocí razícího štítu o průměru 12 metrů. Vlaky zde jezdí nad sebou jako na Rajské Zahradě. Po celou délku trasy.
Tramvaje
Tramvaje měla nahradit podzemní dráha. Poslední trať o rozchodu 1000 mm byla zrušena v roku 1965. Provoz tramvají v Barceloně skončil v roce 1971. Výjimkou se stala trať "Tramvia blau", zachovaná pro muzejní/výletní provoz. První studie oživit tramvajový provoz byla uskutečněna v roce 1989. Skutečná tramvaj se ve městě objevila v dubnu 1997. Rozhodně nešlo o běžný provoz - na 650 metrů krátké zkušební koleji postupně pendlovaly vozy různých výrobců. Skutečný provoz začal v dubnu 2004, kdy byla uvedena do pravidelného veřejného provozu trať Trambaix. O měsíc později byla otevřena i trať Trambesos. V budoucnu má dojít ke spojení obou systémů výstavbou 4 kilometrové tratě po Avinguda Diagonal, čímž se naplní plán z roku 1989 na vytvoření páteřní tratě vedoucí skrz celé město. Další rozšiřování sítě bude následovat...
TrambaixTento systém se nachází na západě města. Je tvořena jedinou tratí, která je v jednom místě spojena sama se sebou krátkou spojkou. Na trati se nachází 28 zastávek. Celková délka tratí je 14,5 km. Napájecí napětí činí 750 V, rozchod 1435 mm. Na trati jezdí 19 vozů Citadis 302 od Alstomu. Vozy jsou obousměrné, neboť trať je prosta smyček. Do takto jednoduché sítě se podařilo vměstnat tři linky, označené Tl až T3.TrambesosTrambesos obsluhuje východní část města. Síť je dlouhá 14,1 km. Tvoří jí tři větve a jedna spojka. Na jednom místě je 1800 metrů tratě vedeno v tunelu. V síti se nachází 26 zastávek. Jinak jsou všechny ostatní parametry sítě shodné s Trambaix s tou výjimkou, že zde jezdí 18 vozů. Na trati jsou provozovány linky T4 až T6. Tramvia blau
MontserratMontserrat je klášter s kořeny v 11. století, který se nachází přibližně 35 kilometrů severně od Barcelony. Pro svou polohu v horách tato turistická lokalita nabízí nejen historické památky, ale i velice hezkou přírodu. Kdo hledá coolturu, najde ji v místním muzeu, které je naládované těmi nejlepšími peckami od Dalího, Miróa, Picassa nebo Corbusiera, nebo hitovkami od pravoslavných malířů ikon. Kdo však není fanoušek nízkého umění pro masy a chce si užít vysokou kulturu má šanci - ke klášteru vede moderní zubačková trať. Ale to bych předbíhal...
Závěrem bych si dovolil udělit pár rad případným návštěvníkům. Snažte se necestovat během hlavní dovolenkové sezóny, sic narazíte na hromady turistů. Pokud přeci jen nemáte lepší termín, na kopci Montjuic není nikoho Děkuji vám za pozornost a doufám, že se vám moje Odjinud líbilo.
Text: Lukáš Hrdina
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu | www.prazsketramvaje.info
www.prtky.cz | www.prtky.eu | www.dopravnisuvenyr.cz www.prazsketrolejbusy.cz | www.prazsketrolejbusy.com Datová velikost: 55444,183 MB | Počet článků: 1815 web postaven na redakčním systému phpRS ISSN 1801-9994 | © Pražské tramvaje 2001-2024 |