Pohlednice Pražských tramvají......z Karlových Varů... ...od lanovky Imperial

.....VŠE CO NÁS BAVÍ NA JEDNOM WEBU!
Úvodní stránka

Počet přístupů
od 10. 4. 2001:
TOPlist

WebArchiv - Stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR

Pohlednice Pražských tramvají...
...z Karlových Varů...
...od lanovky Imperial


Do výhybny tunelové lanové dráhy Imperial vjíždí vůz ev.č.1 stoupající k horní stanici. | 14.6.2013
Vstup do chodby mířící k lanové dráze. | 14.6.2013 Vcelku nenápadný poutač na lanovou dráhu. | 14.6.2013 Pohled z přístupové chodby k dolní stanici lanové dráhy na Divadelní náměstí evokuje dojem obchodní pasáže... | 14.6.2013 Přístupová chodba k dolní stanici lanové dráhy se stáčí do oblouku, tudy bylo nutné protahovat vozy lanovky... | 14.6.2013 Přístupová chodba k dolní stanici lanové dráhy. | 14.6.2013
Přístupová chodba k dolní stanici lanové dráhy. | 14.6.2013
Na počátku historie čtyřech karlovarských lanových drah byla v roce 1905 výstavba té nejunikátnější. Centrální část Karlových Varů, u Vřídla, měla tunelem propojit s vyhlídkovou plošinou Helenin dvůr. Slavnostní zahájení provozu se uskutečnilo 18. května 1907. Přestože v jejím názvu se dnes objevuje jméno hotelu Imperial, je nutné poznamenat, že v době zahájení provozu ještě hotel neexistoval a lanovka dokonce sloužila k dopravě materiálu pro jeho výstavbu.

Technologické zařízení lanovky dodala švýcarská firma Gesselschaft der L.v.Rolleschen Eisenwerke z Gerlafingenu. Jednokolejná lanovka o rozchodu 1000 mm je v celé své délce 127 metrů vedena v tunelu a ve svém středu má zřízenu Abtovu výhybnu.

Vozy pro lanovou dráhu byly celodřevěné s dveřmi umístěnými pouze (v pohledu od dolní stanice) vlevo, podle umístění nástupišť. Strojovna lanové dráhy se nacházela v horní stanici.

Po druhé světové válce byly na lanové dráze provedeny nejnutnější opravy, a až v roce 1955 byla zahájena dvouletá rekonstrukce zahrnující opravu tělesa tunelu a výměnu elektroinstalace a pohonného motoru. Vozy zůstaly původní a náhrady se dočkaly v roce 1961. Výrobcem nových celokovových vozů se stala Tatra Smíchov. Do tunelu lanovky byly vozy dopraveny v rozloženém stavu a jejich kompletace na původní podvozky se uskutečnila přímo na místě.

Kontrolní prohlídky lanové dráhy na konci sedmdesátých let odhalily množství skrytých vad. Je nutné zdůraznit, že přes náhradu vozových skříní a pohonu lanovky, pocházela většina vybavení z roku 1905! Situace se stávala neúnosnou a tak 31. prosince 1980 došlo k zastavení provozu lanové dráhy a její další osud visel ve hvězdách. V Československu té doby nebyl žádný podnik, jenž by měl zkušenosti a hlavně odvahu, pustit se do rekonstrukce tunelové pozemní lanové dráhy a z ekonomických a zejména politických důvodu bylo nepřípustné, přijmout nabídku od firem ze západní Evropy.

Teprve v roce 1983 přišla nabídka od polské firmy Budimex, že se do kompletní rekonstrukce lanové dráhy pustí. Z původní lanové dráhy zůstalo, kromě budov dolní a horní stanice zachováno kolejové těleso, jinak bylo nahrazeno vše. Přestože opravy technologií lanovky byly dokončeny v roce 1985, na provoz lanovky si cestující ještě museli počkat. Až v roce 1987 byly dodány polskou firmou Konstal Chorzów nové vozy lanovky. Dlužno poznamenat, že design (pokud o něčem takovém vůbec můžeme hovořit) vozů svého výrobce prozrazuje na kilometry daleko. Výměna vozů byla výrazně komplikovanější, než prostá výměna skříní v roce 1961. Tentokrát se totiž vozy měnily celé, včetně podvozků a vůbec nebylo jisté, zda se je přes nástupiště dolní stanice podaří na trať dostat. Podařilo se to až po demontáži obložení. Zrekonstruovaná lanová dráha zahájila provoz 13. listopadu 1987.

Přístupová chodba k dolní stanici lanové dráhy. | 14.6.2013
Přístupová chodba k dolní stanici lanové dráhy. | 14.6.2013 Pohled na dveře oddělující prostor dolní stanice lanové dráhy od přístupové chodby. | 14.6.2013
Dolní stanice lanové dráhy v pohledu od nástupiště. V levé části je spartánsky vybavená kancelář, v níž sedí průvodčí lanové dráhy prodávající jízdenky. Před odjezdem vozu zamkne dveře na nástupiště a s vozem se vydá vzhůru. | 16.6.2013 Vůz ev.č.2 lanové dráhy v dolní stanici. | 14.6.2013
Vůz ev.č.2 lanové dráhy v dolní stanici. | 14.6.2013 Vůz ev.č.1 lanové dráhy v dolní stanici. | 16.6.2013
Vůz ev.č.2 lanové dráhy v dolní stanici. | 14.6.2013 Vůz ev.č.1 lanové dráhy v dolní stanici. | 16.6.2013
Celkový pohled od dolní stanice do tunelu lanové dráhy s Abtovou výhybnou. | 14.6.2013 Pohled od dolní stanice do tunelu lanové dráhy s Abtovou výhybnou. | 16.6.2013
Dolní stanice lanové dráhy. | 14.6.2013 Pohled na dolní stanici lanové dráhy od výhybny. | 14.6.2013
Vůz ev.č.1 lanové dráhy opouští dolní stanici a vjíždí do prostoru Abtovy výhybny. | 14.6.2013
Vůz ev.č.1 klesá k dolní stanici. | 14.6.2013 Interiér polského Konstalu v českých Karlových Varech vybavený výhradně ruskými reklamními poutači... Co dodat? | 14.6.2013 Stanoviště obsluhy lanové dráhy. | 14.6.2013 Ovládací panel v kabině obsluhy vozu lanové dráhy. | 14.6.2013 Pohled ve směru k dolní stanici do tunelu lanové dráhy s Abtovou výhybnou. | 14.6.2013
Světelná signalizace v horní stanici lanové dráhy. | 16.6.2013 Vůz ev.č.2 v horní stanici lanové dráhy. | 14.6.2013 Vůz ev.č.2 v horní stanici lanové dráhy. | 14.6.2013 Interiér horní stanice lanové dráhy. | 14.6.2013
Interiér horní stanice lanové dráhy. | 14.6.2013 Informační tabule na horní stanici prozrazuje, že stavební firma i investor byli stejní, jako v případě lanové dráhy Diana. | 14.6.2013 Vstup do horní stanice lanové dráhy. | 14.6.2013 Budova horní stanice lanové dráhy. | 16.6.2013
Prostá informace, Lanová dráha Imperial; horní stanice... | 14.6.2013


www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu | www.prazsketramvaje.info
www.prtky.cz | www.prtky.eu | www.dopravnisuvenyr.cz
www.prazsketrolejbusy.cz | www.prazsketrolejbusy.com
Datová velikost: 55444,183 MB | Počet článků: 1815
web postaven na redakčním systému phpRS
ISSN 1801-9994 | © Pražské tramvaje 2001-2024