Redakce Pražských tramvají od léta roku 2007 mapuje osudy legendární tatranských trojčat, jednotek řady 420 (EMU 89.0), kdy se do dnešních
dnů z osmnácti dodaných zachovaly pouze dvě, 420 953-2 a 420 959-9. Naše každoroční cesta do Tater tak takřka povinnostně mířila do depa TEŽ
v Popradu, kde jsme nasávali atmosféru v odstavených jednotkách. Na jaře letošního roku se objevila jiskřička naděje, že by se mohlo Trojče
vrátit do Tater. O jednotku 420 959-9 totiž projevil zájem Veterán klub železnic Poprad, rozšířený o nový mládežnický kolektiv.
Parta dobrovolníků se rozhodla zvelebit zubožený stav jednotky, roky postávající pod drsným tatranským podnebím, do provozní podoby z
osmdesátých let, v souvislosti s natáčením propagačního klipu pro Železniční společnost Slovensko a plánovaným dalším využitím. Vozidlu
byl obnoven lak a došlo k opravám a úpravám interiéru a elektrických a mechanických částí jednotky, aby mohla opět vyjet na tratě TEŽ.
Po absolvovaných zkouškách se pak v pátek 21. září 2018 obnovená trojička vydala v podvečerních hodinách vlastními silami z depa v Popradu
na Štrbské Pleso, kde proběhlo její první oficiální představení veřejnosti, spojené s fotografováním a večerní jízdou k dobové zastávce
Popradské Pleso, která je národní kulturní památkou.
Po přenocování na Štrbském Plese, se jednotka EMU 89.0009 v sobotu 22. září 2018 plně
zapojila do akce nazvané Tatranský okruh, organizované u příležitosti 110 let Tatranských železnic a 170 let příjezdu prvního parního vlaku
na území Slovenska. V jejím rámci jednotka EMU 89.0009 jezdila mezi Štrbským Plesem a Tatranskou Lomnicí, mezi Popradem a Starým Smokovcem
jezdila legendární Kometa a ze Štrby přes Studený Potok do Tatranské Lomnice na klasické železnici jezdily historické motorové vozy řad
M 131 a M 152.
Špičkovou atmosféru této zcela výjimečné akce tak v hlavách účastníků nepokazilo ani počasí, které v sobotu dopoledne přineslo do Tater vydatný
déšť. Na tomto místě je třeba ještě jednou vysmeknout poklonu všem, kteří se podíleli nejen na zprovoznění jednotky, ale
také na celé akci. Tajemstvím není ani to, že v současnosti navíc pokračují práce
také na jednotce 420 953-2 (EMU 89.0003), která by měla být uvedena do stavu po výrobě.