Křižovatka Želivského

.....VŠE CO NÁS BAVÍ NA JEDNOM WEBU!
Úvodní stránka

Počet přístupů
od 10. 4. 2001:
TOPlist

WebArchiv - archiv českého webu

Křižovatka Želivského


Souprava vozů T3 ev.č.6736+6561 na lince 10 projíždí křižovatkou k zastávce Želivského u metra
Souprava vozů T3 ev.č.6726+6727 na lince 10 odbočuje od zastávky Mezi hřbitovy k zastávce Želivského
Souprava vozů T3R.P ev.č.8314+8315 na lince 7 odbočuje od zastávky Mezi hřbitovy
Souprava vozů T3SUCS ev.č.7035+T3 ev.č.6657 na lince 26 projíždí křižovatkou Želivského
17. října 1907 byl uveden do provozu traťový úsek po Vinohradské ulici od Muzea přes Olšanské hřbitovy ke hřbitovům Vinohradským. A základ dnešní křižovatky byl položen. Za její prvotní počátek by se dalo požadovat 5. září 1924, kdy byla v místě nynější křižovatky zřízena odbočná kolej směrem k nákladovému nádraží, sloužící jako tramvajové obratiště. K výstavbě plnohodnotné křižovatky došlo až v roce 1937, když byl 7. října zahájen provoz na nové tramvajové trati vedené dnešní ulicí Jana Želivského na Ohradu. V roce 1992 prošla křižovatka kompletní rekonstrukcí, během níž byla vybavena rozjezdovými výhybkami s pružnými jazyky a ovládáním systému Hanning & Kahl. Tyto výhybky označené číselnou řadou přestavníků 900 měly zcela jinou konstrukci přestavníku. Nevyužívaly se u nich kontaktní prvky pro systém blokování a blokování bylo řešeno bezkontaktními prvky - na troleji tak byl umístěn pouze stavěcí kontakt, který byl navíc umístěn jen cca 20 metrů od výhybek - u ostatních typů se stavěcí kontakt umisťuje v rozmezí 27 - 30 metrů. V minulém čase o výhybkách Hanning & Kahl mluvíme proto, že v roce 1999 a 2001 došlo k jejich postupné přestavbě na klasické radiově ovladatelné výhybky řady 500. Důvod byl prostý - výhybky byly svým systémem v Praze ojedinělé, a ono skladování a nákup náhradních dílů pro tři kusy výhybek nebylo příliš ekonomickým počinem.

Křižovatka je vybavena 3 rozjezdovými radiově ovladatelnými elektromagnetickými výhybkami s pružnými jazyky ev.č. 512 od vozovny Strašnice, ev.č. 513 od nákladového nádraží a ev.č. 519 od Flory. 3 sjezdové výhybky jsou s čepovými jazyky. Křižovatka je klasické konstrukce a její kryt tvoří žulové dlažební kostky.

V běžném provozu jsou pojížděny všechny směry křižovatky - jak přímý mezi zastávkami Želivského, tak i z pohledu od zastávky Mezi Hřbitovy levé a pravé oblouky k zastávkám Želivského.

Fotocesta po křižovatce Želivského
Křižovatka Želivského Křižovatka Želivského Křižovatka Želivského

Fotografie: © Pražské tramvaje

www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu | www.prtky.cz | www.prtky.eu
ISSN 1801-9994 | Datová velikost: 43513.3242 MB | Počet článků: 1635
web postaven na redakčním systému phpRS
Fotografie: © Pražské tramvaje a uvedení autoři | © Pražské tramvaje 2001-2019