Křížení s vlečkou ČKD Tatra Smíchov v Plzeňské ulici

.....VŠE CO NÁS BAVÍ NA JEDNOM WEBU!
Úvodní stránka

Počet přístupů
od 10. 4. 2001:
TOPlist

WebArchiv - archiv českého webu

Křížení s vlečkou ČKD Tatra Smíchov
v Plzeňské ulici


Není na světě zřejmě moc míst, kde se křižují tramvajové a železniční koleje a po obou přitom jezdí tramvaje. Jedno takové bylo do posledního desetiletí minulého století u Anděla. Tramvaje přepravující cestující se tu na úrovňové křižovatce s železniční vlečkou setkávaly se svými kolegyněmi, právě vyrobenými továrnou ČKD Tatra - Smíchov.
Čilý pouliční provoz u křížení s železniční vlečkou (v levém dolním rohu snímku signalizace přejezdu) s vozy T1 a T3 v Plzeňské ulici | 1976
Souprava vozů T6A5 ev.č.8605+8606 vypravená na linku 9 stanicuje v zastávce Anděl na jejímž konci ještě existuje křížení tramvajové tratě s železniční vlečkou | 31.5.1998
Rekonstruuje se vše v okolí, na tramvajové trati se objevují nové velkoplošné panely BKV, jen křížení s vlečkou zůstává u Anděla původní | 23.8.1996
Přerušená kolej železniční vlečky ČKD Tatra Smíchov ve Stroupežnického ulici
Oblast zastávky Anděl v Plzeňské ulici s autobusy ŠM ev.č.6337 a ŠM ev.č.7101 a zapojenou a hlavně funkční železniční vlečkou ve Stroupežnického ulici | 31.5.1983
Vůz T3M ev.č.8019 vypravený na linku 7 opustil zastávku Anděl a přejíždí přes křížení s železniční vlečkou | 16.5.1998
Další rekonstrukci tramvajové tratě spojenou s částečnou přeložkou Plzeňské ulice však již křížení s vlečkou nepřežilo | 13.8.1998
Torzo odpojených kolejí železniční vlečky v severní části areálu ČKD Tatra Smíchov po vyrušení křížení s tramvajovou tratí v Plzeňské ulici a zahájené demolici továrního areálu | 16.9.1998

Samotná železniční vlečka, důležitá pro vznik úrovňové křižovatky s tramvajovou tratí, propojovala nejstarší část Ringhofferovy továrny s areálem smíchovského nádraží přes Stroupežnického ulici, již od roku 1880, křížení samotné bylo zprovozněno 13. června 1897 v souvislosti se zahájením provozu na tramvajové trati.

V místě úrovňového křížení železniční vlečky s tramvajovou tratí předávala Ringhofferova továrna pražským Elektrickým podnikům nové tramvaje. Zpočátku bylo stěhování vozů na tramvajové koleje velmi náročné, protože zde neexistovalo žádné kolejové propojení. Tramvaje se přesunovaly pomocí různých dřevěných fošen a plechů, aby nepoškodily dlažbu a v neposlední řadě své podvozky. Teprve v roce 1909 zde byl zřízen spojovací oblouk, který přepravu nových tramvají značně usnadnil.

Jelikož předávání nových tramvají v Plzeňské začalo omezovat nejen stále narůstající pouliční provoz, ale i přesuny rozpracovaných dílů kolejových vozidel mezi jednotlivými částmi továrny, byl 7. dubna 1948 zřízen oblouk nový, spojující železniční vlečku s tehdy manipulační tramvajovou tratí v ulici Za Ženskými domovy, která jednokolejně křižovala vlečku od roku 1938.

Křížení s tramvajovou tratí u Anděla zůstávalo po desetiletí neměnné. Osudy železniční vlečky zpečetilo přestěhování závodu ČKD Tatra ze Smíchova do Zličína, završené v polovině 90. let minulého století. Ringhofferova továrna byla po roce 1996 - s výjimkou fragmentu v podobě památkově chráněné fasády v Plzeňské ulici a Velké a Malé Ringhofferovy vily srovnána se zemí.

Stopy po kolejovém křížení bychom dnes již hledali marně. Přestože po rekonstrukci velkoplošných panelů BKV v jeho bezprostřední blízkosti v termínu 23. srpna - 2. září 1996 zůstávalo křížení stále v zemi, došlo k zavaření srdcovek, které umožňovaly průjezd pouze tramvajím. Během nadcházející rozsáhlé výluky Plzeňské v období 30. července - 29. srpna 1998 již bylo křížení zcela odstraněno, následně byla postupně snášena i vlečka ve Stroupežnického ulici mezi ulicemi Ostrovského a Plzeňskou a uliční prostor byl zcela rekultivován včetně povrchů komunikací. V místě nákladní vrátnice a vstupní brány vlečky do areálu továrny vyrostl vstup do obchodního centra a celá oblast ztratila své industriální kouzlo.

Jenže to už je trochu vyprávění o něčem jiném...

Křížení tramvajové tratě s železniční vlečkou v Plzeňské ulici
Křížení železniční vlečky ČKD Tatra Smíchov vedené Stroupežnického ulicí s tramvajovou tratí v Plzeňské ulici u zastávky Anděl | 27.5.1995 Křížení železniční vlečky ČKD Tatra Smíchov vedené Stroupežnického ulicí s tramvajovou tratí v Plzeňské ulici u zastávky Anděl | 27.5.1995 Křížení železniční vlečky ČKD Tatra Smíchov vedené Stroupežnického ulicí s tramvajovou tratí v Plzeňské ulici u zastávky Anděl | 27.5.1995 Křížení železniční vlečky ČKD Tatra Smíchov vedené Stroupežnického ulicí s tramvajovou tratí v Plzeňské ulici u zastávky Anděl | 27.5.1995


www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu | www.prtky.cz | www.prtky.eu
ISSN 1801-9994 | Datová velikost: 43513.3242 MB | Počet článků: 1635
web postaven na redakčním systému phpRS
Fotografie: © Pražské tramvaje a uvedení autoři | © Pražské tramvaje 2001-2019