Železniční vlečka vedená Stroupežnického ulicí křižovala
na celkem 4 místech tramvajové tratě, jako prvním místem byla
Plzeňská ulice u zastávek Anděl,
druhým tramvajová trať v Radlické ulici a
třetím
a čtvrtým místem pak
trať v ulici Za Ženskými domovy.
Původní podobu křížení jednokolejné
železniční vlečky
s jednokolejnou
tramvajovou tratí v ulici Za Ženskými domovy
ovlivnila až výstavba metra a autobusového terminálu Na Knížecí, kdy prošla celá oblast zásadní přestavbou.
Projekt počítal s přeložením
železniční vlečky v prostoru mezi
Klicperovou ulicí a Smíchovským nádražím o několik metrů východněji, blíže k budoucím výstupům z metra.
Přerušení provozu na vlečce bylo nutné zkrátit na co nejkratší možnou dobu. Východiskem byla proto výstavba vlečky
v nové poloze ještě za současného provozu původní vlečky.
V roce 1980 proběhlo zdvoukolejnění
tramvajové tratě v ulici Za Ženskými domovy. Kromě provozovaného křížení bylo
při této příležitosti do tramvajové trati v předstihu vloženo i křížení s novou polohou vlečky. Vlečka v původní
poloze byla pro umožnění předávání tramvají
propojena s tramvajovou tratí i po jejím zdvoukolejnění dočasným levým
obloukem do pravé traťové koleje (v pohledu od Ženských domovů), který nově musel křížit protisměrnou tramvajovou
kolej. Již v průběhu prosince téhož roku však bylo provizorní propojení zrušeno a provoz na vlečce se přesunul do
její nové polohy, blíže budoucím výstupům z metra. Křížení vlečky s tramvajovou tratí v
původní poloze však
zůstalo odpojené ležet v tramvajové trati až do září 2004.
Toto, námi sledované, čtvrté křížení železniční vlečky s tramvajovou tratí bylo v předstihu vloženo do
tramvajové trati v ulici Za Ženskými domovy v průběhu její rekonstrukce v období mezi 25.únorem a 15.květnem 1980.
Provoz na něm byl ale zahájen až v prosinci téhož roku, kdy došlo k odpojení vlečky v původní poloze a zahájení
provozu na přeložce vlečky.
Osudy železniční vlečky zpečetilo přestěhování závodu ČKD Tatra ze Smíchova do Zličína, završené v polovině 90.
let minulého století. Ringhofferova továrna byla po roce 1996 srovnána se zemí a vlečka se stala nepotřebnou.
Přestože ostatní křížení v Plzeňské, Radlické a původní Za Ženskými domovy,
byla odstraněna a stejně tak část kolejiště železniční stanice Praha-Smíchov (za vjezdovými vraty do areálu nádraží) byla zpustošena, křížení nové podoby vlečky ve
Stroupežnického ulici lze na svém místě spatřit včetně části koleje vlečky dodnes. Pouze se v průběhu let dočkalo zavaření srdcovek v nepojížděném směru.
Zmizení i této poslední památky na někdejší masivní výrobu strojírenského gigantu - smíchovské Tatry, je otázkou nejbližších let.
Křížení s železniční vlečkou ČKD Tatra Smíchov v ulici Za Ženskými domovy v nové poloze |
1995 |
|
|
|
|
2006 |
|
|
|
|