Deník Expedice Slovensko 2007 Den čtvrtý: Pondělí 6. srpna 2007

.....VŠE CO NÁS BAVÍ NA JEDNOM WEBU!
Úvodní stránka

Počet přístupů
od 10. 4. 2001:
TOPlist

WebArchiv - archiv českého webu

Deník Expedice Slovensko 2007

Den čtvrtý: Pondělí 6. srpna 2007


Mr. Cross a Martyn nasávají atmosféru v odstavené jednotce řady 420, soudě dle výrazu páně Martyna, bylo to očichávání dob minulých velmi intenzivní a extázi navozující | 6.8.2007
Admin Petr vystupuje ze stojící jednotky řady 420 a v obličeji má výraz, korespondující s páně Martynovou extází | 6.8.2007
V noci na pondělí se Petr příliš nevyspal. Jednak jej rušilo Martynovo procítěné chrápání, hlavně ho však trápil fakt, že staré električky byly tak nablízku! Div, že při prohlížení Crossem ukořistěných záběrů nezkropil jeho fotoaparát proudem slz. Proto bylo na bojové poradě pondělního časného ráno rozhodnuto, že je třeba Petrovy touhy ukojit. Vypravili jsme se tedy do Popradu znovu a tentokrát rádoby oficiálně coby "delegácia z Prahy". Překvapivě ani nemuselo dojít na pět v českých na stole či nějakou tu rybu, abychom se do areálu díky ochotnému vrátnému propašovali. A stálo to za to, protože scenerie čtyř odstavených souprav byla velkolepá. Očekávaná kanibalizace vybavení se překvapivě nekonala, byť se zub času na vozech odstavených pod širým nebem již lehce projevuje. Ve vnitřním vybavení dvou nejzachovalejších jednotek sloužících zřejmě jako přednostní provozní záloha se překvapivě uplatňují takové prvky jako jednořádkové BUSE transparenty nebo označovače Mypol.

Cihlička pod Lomnickým štítem | 6.8.2007
Cihlička pod Lomnickým štítem | 6.8.2007
Nabaženi intenzivním zážitkem jsme se rozjeli za další částí tatranských impresí. Druhé dnešní zastavení však patřilo motorové trakci, konkrétně našemu dispečerskému vozidlu, které bylo zachyceno spolu se svým dmoucím se majitelem pod majestátným panoramatem Lomnického štítu. V Tatranské Lomnici jsme se při parkování ruče vyhnuli dalším parkovacím drábům a vydali se druhou električkovou větví do Starého Smokovce, kde je vedle nádraží hlavním magnetem standardního šotouše pozemní lanovka na Hrebienok. Disproporce mezi jízdným nahoru a dolů a samozřejmost pořízení záběrů na trati nás přiměla vystoupat přímo po tělese dráhy směrem vzhůru. Zhruba dvoukilometrová délka trati a pouhé dvousetmetrové převýšení však při pohledu na okolní štíty staví naší případnou únavu po absolvování trasy do ryze humorné roviny.

Obsluha dráhy předvedla pro Pražana ne zcela typickou operativnost (nebo spíše obchodnického ducha, o čemž svědčí i nekřesťanské jízdné), když při dlouhých frontách návštěvníků u dolní stanice zkrátila interval z plánované půlhodiny na zhruba třetinu. Tento fakt potěšil zejména šotící trio, které tak při čilém provozu na dráze nemělo čas na provádění výtržností a vylomenin, ale soustředilo se na pořízení efektních záběrů. Dolní část lanovky po výhybnu také vede v polomovém pásmu, a proto to nebylo nic extra náročného. Naši bedlivou pozornost stihly odpoutat snad jen trsy lesních jahod mezi kolejnicemi, které tam získaly opravdu nečekaný šmak. Někdy jsme stačili poznamenáni chuťovými zážitky sotva uskočit.

Studenovodské vodopády | 6.8.2007
Admin Petr zůstává nejprve při zemi, má prý strach, že mu uklouznou nohy, za balvany je skryté kotvící zařízení, aby náhodou neuplaval | 6.8.2007
Mr. Cross se tlemí do objetivu fotoaparátu | 6.8.2007
Zvířátka v centru Transké Lomnice :-) | 6.8.2007
Martyn se pyšně hlásí ke svému Slovanství, a před přítomnými turisty začíná pět Rybovu mši vánoční, leč vodopád šumí a není mu moc rozumnět, extáze nakročená v jednotce řady 420 dosahuje vrcholu poté, co se přítomná turistka vyptává, o čem ten pán hovoří | 6.8.2007
Admin Petr usoudil, že se neutopí a laškovně pózuje, právě totiž doflirtoval s nějakou místní krasavicí | 6.8.2007
Co na tom, že osoby nejsou ve středu fotografie? Hlavně, že se klucí mají rádi | 6.8.2007
Zvířátka v centru Tatranské Lomnice :-) | 6.8.2007
Na Hrebienku jsme se nestačili divit raným snahám stavitelů lanovky, jejichž původní záměr plánoval v další etapě prodloužení dráhy ještě o 1200 nadmořských metrů výše na temeno mohutného Slavkovského štítu. Podařilo-li by se, Slovensko dnes vlastní ne-li světovou, pak jistě alespoň evropskou raritu.

Martynovi se tu také povedl kousek takřka husarský: svést (na scestí) zbylé dva členy výpravy a dopřát jim i sobě přírodní zážitek v podobě návštěvy Studenovodských vodopádů v dolině pod Hrebienkom. V kombinaci s dávkou točené Kofoly ve stylové Bilíkově chatě to oba kvitovali s povděkem. Sjezd typickými červenými vozy lanovky (které budou příští rok nahrazeny německou proveniencí, staromilecky řečeno možná až přehnaně futuristickou) a focení električek ve známém esíčku pod smokoveckou zastávkou "Krásná vyhliadka" (vskutku) spolu s návratem do Tatranské Lomnice zakončily první část dne.


O tom, jak je svět malý, jsme se názorně přesvědčili nad kotlíkovým gulášem v lomnické nádražní restauraci. Po chvíli si k nám přisedl starší manželský pár, o jehož mužské polovici Petr později tvrdil, že mu byla hned povědomá. Chvíle nezávazné konverzace stačila na to, abychom zjistili, že manželé Hrabovi patřili před odchodem do důchodu coby řidič a průvodčí mezi zasloužilé zaměstnance provozovny Motol...

Zdá se vám předchozí líčení poněkud přízemní? Přenesme se tedy do výšin, přesněji řečeno po stezce zavalené sesuvem půdy k původní dolní stanici visuté lanovky na Skalnaté Pleso (a dále na Lomnický štít). Již několik let neprovozní úsek zůstává ohledně strojního vybavení v dobrém stavu, lana jsou stále natažena, leč na kabině odstavené v dolní stanici a na stanici samotné již zub času nemilosrdně pracuje.

Prokletý pilíř lanovky | 6.8.2007
Honza K. neodolal a zkusil méně adrenalinovou bobovou dráhu, přesto se pak klepal jak osika, brzy po tomto zážitku odjel zpátky do Česka | 6.8.2007
Osobité líčení následující situace jistě bude adminem prudce cenzurováno, přesto jí popíšu v barvitých odstínech: Inu, Petr má rád velké věci, jejichž výčet snad ani není potřeba uvádět. Proto zrcadlům jeho foťáku nesměl zůstat utajen jeden z vysokých sloupů oné lanovky. Martyn s Mr. Crossem se k situaci zachovali poněkud ležérněji (chtěje se opět vyvarovat tzv. STF: "syndromu totožných fotografií") a čekali. Čekali. Tvrdli. Pařili se. Trpěli. Skomírali… A ve jménu nesnesitelné lehkosti bytí se vydali napřed., směrem k novější a hlavně provozní kabinkové lanovce, jejíž dolní stanice leží opodál. Po chvíli se v dáli za nimi zjevila oranžová postava pana Petra. Skvrny na Slunci či snad disputace nad ekonomickými problémy Burundi jedině mohla způsobit, že admin prudce gestikulující duo neviděl, a obrátiv se, zmizel na druhé straně. Možná dobře, neboť by nervově nemusel vydržet pohled na ceník lanovky. Vklad ruského kapitálu do tatranských lanových drah totiž zatím zapůsobil pouze na cenu jízdného, kterážto nyní činí v případě zpáteční cesty z Lomnice až na Lomnický štít necelých 900,- Sk. Návrat k vozu nicméně skončil happyendem: Petr stepující u vozu se nás snažil upejpat jakousi časovou smyčkou, která ho přepadla při intenzivním sběru malin v podsloupí. A tak měla horská služba po výjezdu...

Letmý pohled do mapy vzrušil všechny zúčastněné. Vždyť další putování mířilo do tajemného a bájemi opředeného kraje, který neopomene zmínit jediný průvodce adrenalinovými zážitky. Ano, východní Slovensko nám otevíralo své brány. První střet s ním byl však veskrze poetický, neboť malebné siluety Spišského hradu nebo středověkého města Levoča se zvěstmi o místní krajině prudce kolidovaly. Očekávané černo nás zahalilo pouze v asi pětikilometrovém tunelu Branisko. Jó, o slovenských tunelářích se holt vždycky mluvilo pouze v superlativech.

Spišský hrad | 6.8.2007
Spišský hrad | 6.8.2007
Spišský hrad a Cihlička, nebo Cihlička a Spišský hrad? | 6.8.2007
Spišský hrad | 6.8.2007
Spišský hrad | 6.8.2007
Levoča | 6.8.2007
Košice přivítaly cestovatele malebnou panelovou siluetou sídlišť. Den se již chýlil ke konci a tak jsme horečně prahli po další ze sítě příjemných ministerských ubytoven, které se zřejmě rekrutovaly ze skladišť kalašnikovů. Hledat však ve více než dvousettisícovém městě při absenci pořádné mapy tu správnou ulici se ukázalo jako zajímavá zkušenost. Zřejmě nadpřirozený jev (říká se tomu Martynův instinkt) zapůsobil to, že se Cihlička náhle zjevila v hledané ulici před ubytovnou.

Na noční tah městem jsme byli doplněni panem inženýrem MOpem, který toužil ještě s kolegou Rudolfem také okusit taje východu, ovšem z důvodu vyčerpání kapacity Cihličky (náš čtvrtý nešotoušský člen opustil z rodinných důvodů výpravu v Tatrách) přijel vlakem stíraje nohama rosu na kolejích.

První ostrý kontakt s košickými tramvajemi proběhl záhy po opuštění ubytovny, kdy jsme na náměstí Maratónu Míru zjistili, že vozy tady kolejivo vymetají tak, aby pozice "čistič výhybek" nemusela v rámci restrukturalizace v místním podniku vůbec existovat.

Košice se mají brzo stát pravým evropským městem kultury, důsledkem čehož je jim nutno přičíst k duhu velmi pěkně upravené centrum, zejména Hlavní ulici, kterou harmonicky doplňují koleje koňky doplněné vodním žlabem a zajímavě řešená barevná fontána, proti níž je ovšem ta pražská Křižíkova hadr.

Mr. Cross byl ovšem jako na trní. Fakt, že si coby řidič výpravy dnes výjimečně mohl dopřát alkoholové opojení, ho táhl vpřed. Zlatý Bažant rázem ztratil přízvisko nepitelné stoky, a tak jsme zakotvili v jedné zahradní pizzerii na korzu…

Ubytovna v Košicích | 6.8.2007
Ubytovna v Košicích | 6.8.2007
EDIT: Výtržnosti, které jsme při návratu na ubytovnu prováděli, se pisatel svěřit papíru zdráhá a nechá je na bujné představivosti čtenářově. Jen si dovolím vypíchnout, že pan MOp působil po pár Fantách veseleji než ostatní účastníci po pár pivech. Otázkou zůstává, zda tak nepůsobil jen na ony účastníky, kteří pivo požili. Dobrou veselou noc!


Zvuk Studenovodského vodopádu:
Studenovodský vodopád

Za bezesných nocí srpnových a zářijových roku dvoutisícíhosedmého, čerpaje ze svých matných vzpomínek, neustálého kibicování
a doplňování admina Petra sepsal a konečnou textovou formu ladil: Martyn


www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu | www.prtky.cz | www.prtky.eu
ISSN 1801-9994 | Datová velikost: 43513.3242 MB | Počet článků: 1635
web postaven na redakčním systému phpRS
Fotografie: © Pražské tramvaje a uvedení autoři | © Pražské tramvaje 2001-2019