Pohlednice Pražských tramvají... ...od opuštěné zubačky do Polska

.....VŠE CO NÁS BAVÍ NA JEDNOM WEBU!
Úvodní stránka

Počet přístupů
od 10. 4. 2001:
TOPlist

WebArchiv - Stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR

Pohlednice Pražských tramvají...
...od opuštěné zubačky do Polska


Nacházíme se v obvodu depa Tanvald, tak opatrně, ať rychlou chůzí nezporážíme sloupky drátovodů :-) | 26.5.2009
Motorový vůz 843 008-4 s řídícím vozem řady 943 vjíždí do stanice Tanvald, narychlo pořízená fotka vyšla tak, že vlevo byl sloup a vpravo část motorového vozu řady 854, z nějž byla pořízena. Tak alespoň výřez. | 26.5.2009 Odstavené pod širým nebem kolejiště depa Tanvald odpočívají vozy 820 056-0+020 259-8+M240.0057. | 26.5.2009 Ozubnicová lokomotiva T426.003 odstavená pod širým nebem depa Tanvald není opatřena řadovým označením. Zda jde o úmysl zabraňující krádeži, nebo již krádež proběhla netušíme :-(. | 26.5.2009 Mezi podvozky odstavená lokomotiva. | 26.5.2009 Odstavený pod širým nebem kolejiště depa Tanvald odpočívá vůz M240.0057. | 26.5.2009
MUVka vyčkává na zahájení chemického postřiku v Tanvaldu. | 26.5.2009 Průvodčí utíká z vlaku :-). | 26.5.2009 Nádražní budova v Tanvaldu. | 26.5.2009 Pod širým nebem depa Tanvald vyčkávají historické vozy zubačky v čele s motorovou lokomotivou T426.003. | 26.5.2009 Odstavené vlečné vozy 012 259-8 a 012 535-1. | 26.5.2009
Odstavený sněhový pluh KSP 411 S-1 potřebuje ke svému pohybu připojenou lokomotivu. | 26.5.2009 Počátek tratě zubačky v Tanvaldě v sousedství depa kolejových vozidel. | 26.5.2009 Odstavený sněhový pluh KSP 411 S-1 potřebuje ke svému pohybu připojenou lokomotivu. | 26.5.2009 Odstavené historické vozy zubačky v depu Tanvald. | 26.5.2009 Odstavený sněhový pluh KSP 411 S-1 potřebuje ke svému pohybu připojenou lokomotivu. | 26.5.2009
Odstavené historické vozy zubačky v depu Tanvald. | 26.5.2009
Budova bývalých dílen v Kořenově, u níž se v roce 2000 zřítila střecha a následně i podmáčená boční zeď, sloužila po zřícení výtopny jako depo pro unikátní ozubnicové lokomotivy, které nyní musí stát pod širým nebem depa Tanvald. | 26.5.2009 Pozůstatky jakési opěrné zdi v Kořenov. | 26.5.2009 Budova bývalých dílen v Kořenově, u níž se v roce 2000 zřítila střecha a následně i podmáčená boční zeď, sloužila po zřícení výtopny jako depo pro unikátní ozubnicové lokomotivy, které nyní musí stát pod širým nebem depa Tanvald. | 26.5.2009 Budova bývalých dílen v Kořenově, u níž se v roce 2000 zřítila střecha a následně i podmáčená boční zeď, sloužila po zřícení výtopny jako depo pro unikátní ozubnicové lokomotivy, které nyní musí stát pod širým nebem depa Tanvald. | 26.5.2009 Ač součást národní památky, přesto kořenovská výtopna, která byla jediným zázemím zdejších lokomotiv, chátrá po zřícení střechy 5. ledna 1987 pod tíhou obrovské vrstvy sněhu. | 26.5.2009
Ač součást národní památky, přesto kořenovská výtopna, která byla jediným zázemím zdejších lokomotiv, chátrá po zřícení střechy 5. ledna 1987 pod tíhou obrovské vrstvy sněhu. | 26.5.2009
Bezprostředně za zastávkou Kořenov vlak vjíždí do Polubenského tunelu, který je se svou délkou 940 metrů nejdelším jednokolejným tunelem na našem území, navíc opatřeným ozubnicí. | 26.5.2009
Občas trvá splnění klukovského snu roky, občas se jeho realizace ani nedočká naplnění... Když jsem před lety objevil na staré mapě zakreslenou železniční trať vinoucí se jak stužka krkonošskou krajinou z Harrachova přes státní hranici do Polska, nějak jsem nechápal, proč jízdní řád tratě striktně končí v Harrachově. Usmyslel jsem si, že si tuhle neprovozovanou trať musím projít. Vždycky nastalo něco důležitějšího a návštěvu místa jsem stále odkládal. Když na jaře roku 2009 začaly nabírat na hlasitosti informace o tom, že půl století neprovozovaná trať se dočká rekonstrukce a následného obnovení provozu, rozhodl jsem se, že musím svůj klukovský sen splnit. Pojďte se projít po tělese tratě až ke kilometrovníku 43,5 společně...

Z původní 59. kilometrů dlouhé rakousko-pruské spojnice mezi Tanvaldem a Hirschbergem (dnešním polským městem Jelenia Góra) bylo ještě na počátku roku 2009 provozováno pouhých 12. kilometrů z Tanvaldu do Harrachova.
Osudným se pro tuto trať stal rok 1945. V květnu byl ukončen elektrický provoz a v listopadu zrušen mezinárodní železniční přechod do Polské republiky. Posledním využitím celého mezinárodního spojení byl odsun Němců, převoz sovětské vojenské techniky a sovětské kořisti z tehdejší Říše. Trolejové vedení bylo na polské straně snášeno do roku 1950, na naší straně v roce 1958. Pak si trať snila takřka svůj půl století dlouhý sen Šípkové Růženky.
První výrazný pokus o vzkříšení původního kolejového spojení do Polska přišel v letech 1991-92. Po sérii brigád dobrovolníků za účelem obnovení trati projel po 47 letech 31. května 1992 z české strany opět vlak do Szklarské Poreby. A přes občasné snahy se dalších 17. let takřka "nic" nedělo.
Až rok 2009 přinesl naději a nakonec i činy, když byla 8. května zahájena rekonstrukce přes půl století neprovozované trati na polské straně. Rekonstrukce bude spočívat v demontáži kolejového svršku, opravy železničního spodku a pokládky nového kolejového svršku na dřevěných pražcích. Práce na trati by měly být hotové do 30. listopadu 2009. Zajímavostí je ponechání původních sloupů trakčního vedení na již vytrhaných úsecích. Spekulace o jejich zachování potvrzuje i fakt, že jejich odstranění není předmětem zakázky. Na druhou stranu technický stav posledních pozůstatků elektrické trakce můžete shlédnout i na fotografiích, je tedy otázkou, co příslušné orgány při kolaudaci tratě připustí.

Před zastávkou Kořenov vlak vjíždí do Polubenského tunelu, který je se svou délkou 940 metrů nejdelším jednokolejným tunelem na našem území, navíc opatřeným ozubnicí. | 26.5.2009
Vlečka odbočující z traťové koleje na níž je vidět počátek ozubnice. | 26.5.2009 Vlečka odbočující z traťové koleje na níž je vidět počátek ozubnice. | 26.5.2009
Vlak přejíždí jeden z mnoha propustků a viaduktů, uprostřed koleje je ke spatření ozubnice. | 26.5.2009 Vlečka Jabloneckých skláren odbočující z širé tratě v km 29,785 za Desenským tunelem prochází mohutným skalním masivem, který se částečně na neprovozovanou vlečku sesunul. | 26.5.2009
Motorový vůz 854 217-7, zvaný Maruška, dorazil do cílové stanice své trasy na území České republiky, do Harrachova. Dál, na polské území, sice vedou koleje, ale od roku 1945 se trať neprovozuje. Chystané zprovoznění a rekonstrukce stály za naší návštěvou. | 26.5.2009 Motorový vůz 854 217-7, zvaný Maruška, dorazil do cílové stanice své trasy na území České republiky, do Harrachova. | 26.5.2009
Motorový vůz 854 217-7, zvaný Maruška, dorazil do cílové stanice své trasy na území České republiky, do Harrachova a pózuje před již nepoužívaným skladištěm. | 26.5.2009 Motorový vůz 854 217-7, zvaný Maruška, vyčkává na své cestující v dopravně Harrachov. | 26.5.2009
Motorový vůz 854 217-7, zvaný Maruška, dorazil do cílové stanice své trasy na území České republiky, do Harrachova. Dál, na polské území, sice vedou koleje, ale od roku 1945 se trať neprovozuje. Chystané zprovoznění a rekonstrukce stály za naší návštěvou. | 26.5.2009 Dnes již muzejní výhybka na jakuszyckém zhlaví dopravny Harrachov. | 26.5.2009
39. kilometr tratě. | 26.5.2009 Dnes již muzejní výhybka na jakuszyckém zhlaví dopravy Harrachov. | 26.5.2009
Nevužívané skladiště v dopravně Harrachov. | 26.5.2009 Během rekonstrukce tratě v osmdesátých letech byla dočasně snesena výhybka na kořenovském zhlaví dopravny Harrachov a dosud nebyla obnovena. | 26.5.2009 Během rekonstrukce tratě v osmdesátých letech byla dočasně snesena výhybka na kořenovském zhlaví dopravny Harrachov a dosud nebyla obnovena. | 26.5.2009 Dva kilometrovníky s rozdílnými hodnotami, vlevo český, měření z vnitrozemí ke státní hranici s Polskem, vpravo polský, měřený z polského vnitrozemí až k původní státní hranici, kterou tvořila do padesátých let řeka Jizera. | 26.5.2009 Motorový vůz 843 005-0 nesoucí nelichotivou přezdívku rakev dorazil do cíle své cesty po ozubnicové dráze, do Harrachova. | 26.5.2009
Motorový vůz 843 005-0 nesoucí nelichotivou přezdívku rakev dorazil do cíle své cesty po ozubnicové dráze, do Harrachova. | 26.5.2009 Motorový vůz 843 005-0 nesoucí nelichotivou přezdívku rakev dorazil do cíle své cesty po ozubnicové dráze, do Harrachova. | 26.5.2009 Motorový vůz 843 005-0 nesoucí nelichotivou přezdívku rakev dorazil do cíle své cesty po ozubnicové dráze, do Harrachova. | 26.5.2009 Motorový vůz 843 005-0 nesoucí nelichotivou přezdívku rakev dorazil do cíle své cesty po ozubnicové dráze, do Harrachova. | 26.5.2009 Lichoběžníková návěst před dopravnou Harrachov od polské strany. | 26.5.2009
Pohled na železniční trať přes propustek u dopravny Harrachov směrem ke státní hranici. | 26.5.2009 Kovové pražce s výrazným profilem jsou zachovány až na pár výjimek na celém neprovozovaném úseku. | 26.5.2009 V příkopu podél železniční tratě se krčí ještě na českém území nenápadná betonová patka s torzem kovové konstrukce, důkaz tzv. pruské elektrifikace tratě až do Dolního Polubného. | 26.5.2009 Výkolejka umístěná 811 metrů před státní hranicí kryje dopravnu Harrachov před vjezdem nechtěného vetřelce z polského území. | 26.5.2009 Již nefunkční signalizace postavení výkolejky před dopravnou Harrachov od polského území. | 26.5.2009
Osiřelá výkolejka č.3 s nefunkčním signalizačním zařízením kryje dopravnu Harrachov. | 26.5.2009 Podél celé tratě jsou umístěné svisle zapuštěné železniční kolejnice s připevněnou jakousi nášlapkou, jejich využití není autorům známo.... | 26.5.2009 Podél celé tratě jsou umístěné svisle zapuštěné železniční kolejnice s připevněnou jakousi nášlapkou, jejich využití není autorům známo.... | 26.5.2009 Podél celé tratě jsou umístěné svisle zapuštěné železniční kolejnice s připevněnou jakousi nášlapkou, jejich využití není autorům známo.... | 26.5.2009 Levý oblouk železniční tratě s přídržnicí. | 26.5.2009
Žulové patníky s výrazným nápisem PSEV důrazně označující hranice pozemku dráhy. | 26.5.2009
První výraznější pozůstatek pruské elektrifikace tratě na českém území mezi dopravnou Harrachov a státní hranicí, zborcený sloup trolejového vedení ležící v příkopu. | 26.5.2009 Levý oblouk železniční tratě s přídržnicí. | 26.5.2009 Zřejmě jediný sloup trolejového vedení stojící na českém území mezi dopravnou Harrachov a státní hranicí je umístěn na mohutném betonovém soklu. | 26.5.2009 Stářím zdeformovaný výložník sloupu nesl před více než půl stoletím trolejové vedení. | 26.5.2009 Detail nýtování sloupu trolejového vedení. | 26.5.2009
Vedle koleje se objevuje kilometrovník 46,8, udávající vzdálenost od nultého kilometru z polské strany tratě. | 26.5.2009 46,8 kilometr měřený z polské strany tratě. | 26.5.2009 Pravý oblouk tratě poblíž státní hranice Česka a Polska. | 26.5.2009 Další pozůstatek po elektrifikaci tratě, betonová patka se zbytkem sloupu trolejového vedení. | 26.5.2009 Pozor státní hranice! Před lety by vás v těchto místech bedlivý pohraničník možná zastřelil. | 26.5.2009
Na polském území jsou stopy po tzv. pruské elektrifikaci podstatně zřetelnější, za státní hranicí stojí hned dva sloupy trolejového vedení za sebou. | 26.5.2009 Hraniční kámen, tady je Polsko, támhle zase Česko. | 26.5.2009 Na polském území jsou stopy po tzv. pruské elektrifikaci podstatně zřetelnější, za státní hranicí stojí hned dva sloupy trolejového vedení za sebou. | 26.5.2009 Poblíž státní hranice leží trosky železničního vozu, který možná sloužil pohraničníkům. | 26.5.2009 Poblíž státní hranice leží trosky železničního vozu, který možná sloužil pohraničníkům. | 26.5.2009
Poblíž státní hranice leží trosky železničního vozu, který možná sloužil pohraničníkům. | 26.5.2009 Další ze zrezlých trolejových mohykánů na polském území. | 26.5.2009 Na polské území je výskyt sloupů trolejového vedení výraznější. | 26.5.2009 Detailní pohled na keramický izolátor na sloupu trolejového vedení. | 26.5.2009 Kilometr 46,4. | 26.5.2009
Detailní pohled na keramický izolátor na sloupu trolejového vedení. | 26.5.2009 Bujná vegetace prorůstá nevyužívanými kolejemi. | 26.5.2009 Dva sloupy trolejového vedení. | 26.5.2009 Takřka romantický pohled na koleje zarůstající travou. | 26.5.2009 Zborcený výložník sloupu trolejového vedení. | 26.5.2009
Rez prožírá kovové části již přes půl století nevyužívaných sloupů trolejového vedení. | 26.5.2009 Sto metrů nás dělí od čtyřicátého šestého kilometru. | 26.5.2009 Opuštěným dojmem působí nejen neprovozovaná trať, ale i sloup trolejového vedení. | 26.5.2009 Opět sto metrů nás dělí od čtyřicátého šestého kilometru. | 26.5.2009 Nákladiště Nowy Świat, traťová kolej je vedena pod opěrnou zdí, na náspu pak dvě koleje nákladiště tvořily výhybnu se šturcem pro objíždění vozů lokomotivou. | 26.5.2009
Prostor po snesené výhybce nákladiště Nowy Świat. | 26.5.2009 Prostor po snesené výhybce nákladiště Nowy Świat pohlcují vzrostlé stromy. | 26.5.2009 Prostor po snesené výhybce nákladiště Nowy Świat pohlcují vzrostlé stromy a další bujná vegetace. | 26.5.2009 Kmeny stromů pomalu ale jistě vrůstají do kolejnic. | 26.5.2009 Koleje nákladiště Nowy Świat zarůstají stromy. | 26.5.2009
Prostor po snesené výhybce nákladiště Nowy Świat pohlcují vzrostlé stromy. | 26.5.2009 Kmeny stromů pomalu ale jistě vrůstají do kolejnic. | 26.5.2009 Uprostřed koleje vyrostl strom :-). | 26.5.2009 Koncový šturc nákladiště Nowy Świat pomalu ale jistě zarůstá kmeny stromů. | 26.5.2009 Mezi stromy ční k nebi zrezlý pamětník elektrifikace pruské části železniční tratě, včetně nákladiště. | 26.5.2009
Koncový šturc nákladiště Nowy Świat. | 26.5.2009 Koncový šturc nákladiště Nowy Świat. | 26.5.2009 Koncový šturc nákladiště Nowy Świat. | 26.5.2009 Nevyužívané objekty nákladiště Nowy Świat. | 26.5.2009 Na nákladišti Nowy Świat jsou vedle sebe zachovány stále tři koleje, dvě bližší k objektivu sloužily jako výhybna k odstavování vozů na nákladišti, kolej nejvzdálenější je traťová. | 26.5.2009
Na nákladišti Nowy Świat jsou vedle sebe zachovány stále tři koleje, dvě bližší k objektivu sloužily jako výhybna k odstavování vozů na nákladišti, kolej nejvzdálenější je traťová. | 26.5.2009 Na nákladišti Nowy Świat jsou vedle sebe zachovány stále tři koleje, dvě bližší k objektivu sloužily jako výhybna k odstavování vozů na nákladišti, kolej nejvzdálenější je traťová. | 26.5.2009 Koleje nákladiště Nowy Świat zarůstají travou. | 26.5.2009 Pozůstatek autogenem skáceného sloupu trolejového vedení. | 26.5.2009 Železniční trať i její okolí slouží na polské straně v zimě jako běžkařské trasy. | 26.5.2009
K zemi padlá trolejová brána. | 26.5.2009 Mezi stromy se stále skrývá druhá kolej výhybny Nowy Świat. | 26.5.2009 Izolátory na sloupu trolejového vedení. | 26.5.2009 Izolátory na sloupu trolejového vedení. | 26.5.2009 Mezi stromy vykukuje torzo druhé koleje výhybny Nowy Świat, v pravé části snímku zůstává zachována traťová kolej. | 26.5.2009
I po letech zůstala zachována v traťové koleji výhybna na druhou kolej výhybny Nowy Świat. | 26.5.2009
Dvojitý sloup trolejového vedení s výložníky nad obě koleje výhybna Nowy Świat. | 26.5.2009 I po letech zůstala zachována v traťové koleji výhybna na druhou kolej výhybny Nowy Świat. | 26.5.2009 I po letech zůstala zachována v traťové koleji výhybna na druhou kolej výhybny Nowy Świat. | 26.5.2009 I po letech zůstala zachována v traťové koleji výhybna na druhou kolej výhybny Nowy Świat. | 26.5.2009 I po letech zůstala zachována v traťové koleji výhybna na druhou kolej výhybny Nowy Świat. | 26.5.2009
I po letech zůstala zachována v traťové koleji výhybna na druhou kolej výhybny Nowy Świat. | 26.5.2009 Zdemolovaná signalizace postavení půl století nepoužívané výhybky.... | 26.5.2009 Zdemolovaná signalizace ostavení půl století nepoužívané výhybky.... | 26.5.2009 I po letech zůstala zachována v traťové koleji výhybna na druhou kolej výhybny Nowy Świat. | 26.5.2009 I po letech zůstala zachována v traťové koleji výhybna na druhou kolej výhybny Nowy Świat. | 26.5.2009
I po letech zůstala zachována v traťové koleji výhybna na druhou kolej výhybny Nowy Świat. | 26.5.2009 I po letech zůstala zachována v traťové koleji výhybna na druhou kolej výhybny Nowy Świat. | 26.5.2009 Travou zarůstající kladky drátovodu. | 26.5.2009 Odřízlý základ návěstidla. | 26.5.2009 Odřízlý základ návěstidla. | 26.5.2009
Pod náspem zborcené torzo železničního návěstidla. | 26.5.2009 Pod náspem zborcené torzo železničního návěstidla. | 26.5.2009 Pod náspem zborcené torzo železničního návěstidla. | 26.5.2009 Pod náspem zborcené torzo železničního návěstidla. | 26.5.2009 Vyvrácené sloupky nesly zřejmě v minulosti na svých bedrech drátovod, ovládající návěstidlo. | 26.5.2009
Půl století nevyužívaná trať. | 26.5.2009 Okolo 44,9 kilometru již trať opět zarůstá bujnou vegetací. | 26.5.2009 Okolo 44,9 kilometru nejsou železniční koleje pro všude rostoucí borůvčí ani vidět. | 26.5.2009 Detail uchycení a ukotvení kolejnice do půdy. | 26.5.2009 V části úseku je vždy kolejnice mezi dvěma ocelovými pražci, které jsou umístěna ve větších rozestupech než je běžné, kotvena do půdy. | 26.5.2009
I kilometr 44,8 tratě se ztrácí v bujné vegetaci. | 26.5.2009
Zarůstající těleso železniční tratě. | 26.5.2009 Detail uchycení přídržnice na pražec. | 26.5.2009 Počátek přídržnice pravé kolejnice. | 26.5.2009 I stromky pomalu prorůstají pražce.... | 26.5.2009 Zapomenuté návěstidlo.... | 26.5.2009
Chybějící upevňovadlo kolejnice ke kovovému pražci. | 26.5.2009 Tři čtyřky, aneb 44,4 kilometr. | 26.5.2009 Kilometr 44,3 tratě se také ztrácí v bujné vegetaci. | 26.5.2009 Další ze zapomenutých sloupů trolejového vedení z tzv. pruské elektrifikace tratě na polském území. | 26.5.2009 Detail výložníku sloupu trolejového vedení. | 26.5.2009
V části úseku vždy pod montovaným stykem kolejnic chybí dvojitý ocelový pražec.... | 26.5.2009 Montovaný styk kolejnice s chybějícími ocelovými dvojpražci. | 26.5.2009 Montovaný styk kolejnice s chybějícími ocelovými dvojpražci. | 26.5.2009 Přídržnice, kolejnice, ocelové pražce a již na předchozích fotografiích zachycená svisle zapuštěná kolejnice s jakousi nášlapkou. | 26.5.2009 Jeden ze zachovalých sloupů trolejového vedení na polském území. | 26.5.2009
Spadlá část sloupu trolejového vedení. | 26.5.2009 Dva sloupy trolejového vedení. | 26.5.2009 Zachovalé sloupy a reznoucí sloupy trolejového vedení. | 26.5.2009 Detail výložníku trolejového vedení ze zachovalými keramickými izolátory. | 26.5.2009 Zachovalý sloup trolejového vedení na polském území. | 26.5.2009
Detail výložníku trolejového vedení ze zachovalými keramickými izolátory. | 26.5.2009 Dál než ke kilometru 43,5 se naše výprava nevydala. | 26.5.2009 Dva sloupy trolejového vedení, ten první se zborceným výložníkem. | 26.5.2009 Poslední ze sloupů trolejového vedení poblíž kilometru 43,5, který naše výprava spatřila a nafotila. | 26.5.2009 Zborcený výložník sloupu trolejového vedení. | 26.5.2009



www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu | www.prazsketramvaje.info
www.prtky.cz | www.prtky.eu | www.dopravnisuvenyr.cz
www.prazsketrolejbusy.cz | www.prazsketrolejbusy.com
Datová velikost: 55444,183 MB | Počet článků: 1815
web postaven na redakčním systému phpRS
ISSN 1801-9994 | © Pražské tramvaje 2001-2024