Pražským Elektrikám je 120 let!

.....VŠE CO NÁS BAVÍ NA JEDNOM WEBU!
Úvodní stránka

Počet přístupů
od 10. 4. 2001:
TOPlist

WebArchiv - Stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR

Pražským Elektrikám je 120 let!


V těchto místech zahájila dne 18.7.1891 zásluhou Františka Křižíka provoz první česká elektrická dráha. | 18.7.2011
V pondělí 18. července 2011 si Praha připomenula jednu velice významnou událost, jejíž dosah si díky každodennímu shonu ani neuvědomujeme. Před 120 lety, kalendář tehdy ukazoval takřka bezvýznamnou sobotu, se na Letenské pláni sešlo množství slavnostně oděných lidí, aby proměnili toto datum v jeden z nejvýznamnějších dnů nejen v historii městské hromadné dopravy v Praze, ale také v dějinách kolejové dopravy a české techniky vůbec. Ano, na koleje vyjela, zásluhou Františka Křižíka, první elektrická tramvaj v českých zemích.

U příležitosti 120. výročí připravil pražský Dopravní podnik speciální průvod historických a současných vozidel, doplněný o řadu akcí připravovaných společně s Národním technickým muzeem. Co tedy bylo možné v pondělí 18. července 2011 zažít a prožít?

Průvod historických a současných vozidel

Vozy chystající se ve střešovické vozovně ke slavnostnímu průvodu Prahou. | 18.7.2011
Flotilu článkových nízkopodlažních tramvají zastoupily vozy Škoda 14T ev.č.9142, KT8D5.RN2P ev.č.9052 a Škoda 15T ev.č.9211. | 18.7.2011
Vyhlídková pětistovka pojede v čele průvodu. | 18.7.2011
Takový průvod si vyžaduje účastníky v dobových kostýmech. | 18.7.2011
Taková sláva si zaslouží patřičnou mediální pozornost, proto se i reportéři portálu iDnes.cz vydali do terénu aby natočili rozhovor s šéfem historických vozidel Milanem Pokorným. | 18.7.2011
Cestující v dobových kostýmech zaujali pozice v muzejní pětistovce z roku 1913. | 18.7.2011
Pětistovka před výjezdem do čela průvodu. | 18.7.2011
Pětistovka před výjezdem do čela průvodu. | 18.7.2011
První dáma reprezentující Dopravní podnik Praha, tisková mluvčí Ilona Vysoudilová a šéf podnikového archivu Pavel Fojtík dolaďují poslední detaily před živým vstupem pro zpravodajský kanál ČT24. | 18.7.2011
Doprovod čela průvodu tvořilo policejní vozidlo. | 18.7.2011
V čele průvodu jel motorový vůz pro okružní jízdy ev.č.500 pocházející z roku 1913. | 18.7.2011
Motorový vůz ev.č.240 a vlečný vůz ev.č.628 symbolizovaly v průvodu ranná léta 20. století díky rokům výroby 1908 a 1909. | 18.7.2011
Úderem 10 hodiny ranní vyjel do pražských ulic z vozovny Střešovice slavnostní průvod vozidel, zobrazující jakousi časovou osu z hlediska použitých vozidel od prvních okamžiků až po současnost.

Průvod se vydal po trase Vozovna Střešovice - Brusnice - Pražský hrad - Letohrádek - Malostranská - Malostranské náměstí - Hellichova - Újezd - Národní divadlo - Národní třída - Lazarská - Vodičkova - Václavské náměstí - Jindřišská - Masarykovo nádraží - náměstí Republiky - Dlouhá třída - Strossmayerovo náměstí - Kamenická do zastávky Letenské náměstí, kam dorazil oproti harmonogramu asi s dvacetiminutovým zpožděním.

Průvodu dominoval vůz ev.č.500, vyrobený v roce 1913, který vyjíždí pouze při zcela mimořádných událostech a naposledy se účastnil průvodu v roce 2005. Jako druhá v pořadí byla řazena souprava motorového vozu Ringhoffer DSM ev.č.240 a vlečného vozu 628 symbolizující ranná léta 20. století (r.v. 1908+1909). Následovala trojice složená z motorového vozu Ringhoffer ev.č.2272 a vlečných vozů ev.č.1201 a 1200 doplněná dvojicí motorového vozu Ringhoffer ev.č.2210 a krasinu ev.č.1419, reprezentujících válečné období. Poválečné období již reprezentovaly vozy řady T z produkce Smíchovské vagonky Tatra - nejprve vůz T1 ev.č.5002, dále T3 ev.č.6102 a v neposlední řadě novodobou historii zastupovaly vozy T6A5 ev.č.8717, T3R.PLF ev.č.8253 a KT8D5.RN2P ev.č.9052. Průvod uzavíraly nejmodernější stroje z výrobního programu plzeňské Škodovky - 14T ev.č.9142 a 15T ev.č.9211.

Přestože byl průvod původně určen jen pro pozvané hosty a akreditované novináře, všechna vyčleněná místa zdaleka neobsadili, a tak se díky neodbytným nepozvaným maminkám a vstřícnému personálu dostaly do historických vozů hlavně děti. Akce byla velkou příležitostí pro fotografy a fanoušky tramvajové dopravy, kteří průvod podél celé trasy fotografovali a filmovali. Bohužel díky najetí řidiče vozu KT8D5.RN2P ev.č. 9060 na lince 8 při potkání průvodu v křižovatce Havlíčkova se bohužel nepodařilo udržet celý konvoj při sobě, naštěstí od kolony vozidel oddělila jen nejnovější přírůstek do vozového parku dopravce, vůz 15T, a tak její vklínění se mezi vozy nebylo příliš rušivé.

Škoda jen, že se kromě výletního muzejního vozu ev.č. 500 průvodu účastnily pouze již okoukané vozy běžně užívané pro komerční jízdy případně vozy vyčleněné pro linku 91, nikoliv samotné muzejní exponáty. Snad se jich dočkáme alespoň příště...

Souprava motorového vozu ev.č.2272 a vlečných vozů ev.č.1201+1200. | 18.7.2011 Souprava motorového vozu ev.č.2210 a vlečného vozu ev.č.1419. | 18.7.2011 Doslova revoluci do vývoje pražských tramvají přinesl motorový vůz T1, zastoupený v průvodu vozem ev.č.5002. | 18.7.2011 Následoval nejmasověji vyráběný vůz na světě, legendární tétrojka zastoupená vozem ev.č.6102. | 18.7.2011 Nástup moderních vozů symbolizoval od roku 1995 dodávaný vůz typu T6A5 v průvodu zastoupený vozem ev.č.8717. | 18.7.2011
Wana, aneb vůz T3R.PLF ev.č.8253 nemohl v průvodu také chybět. | 18.7.2011 Zatímco staré kátéčko v průvodu chybělo, modernějšího sourozence označeného typem KT8D5.RN2P a zastoupeného vozem ev.č.9052 Dopravní podnik do průvodu vyslal. | 18.7.2011 Razantní nástup nízkopodlažních vozů pro Prahu znamenaly až dodávky vozů Škoda 14T v průvodu zastoupených vozem ev.č.9142. | 18.7.2011 Tváří Prahy se však pro další léta stane vůz Škoda 15T zastoupený v průvodu vozem ev.č.9211. | 18.7.2011 Motorový vůz ev.č.240 a vlečný vůz ev.č.628 symbolizovaly v průvodu ranná léta 20. století díky rokům výroby 1908 a 1909. | 18.7.2011
Souprava motorového vozu ev.č.2272 a vlečných vozů ev.č.1201+1200 klesá Chotkovou ulicí u příležitosti oslav 120 let pražských elektrických tramvají. | 18.7.2011 Souprava motorového vozu ev.č.2110 a vlečného vozu přezdívaného Krasin ev.č.1419 klesá Chotkovou ulicí u příležitosti oslav 120 let pražských elektrických tramvají, následovaná motorovým vozem T1 ev.č.5002. | 18.7.2011 Tři sóla, jenž ovlivnily historii pražských tramvají svorně za sebou klesají Chotkovou ulicí u příležitosti oslav 120 let pražských elektrických tramvají, aneb vůz T1 ev.č.5002, vůz T3 ev.č.6102 a vůz T6A5 ev.č.8717. | 18.7.2011 Kolona historických tramvají vyčkává na uvolnění zastávek Malostranská, skoro jak za starých časů... | 18.7.2011 Wana, aneb vůz T3R.PLF ev.č.8253 míří k Malostranské. | 18.7.2011
Nízkopodlažní kátéčko zastupoval vůz ev.č.9052. | 18.7.2011 Setkání nejnovějších zástupců pražských tramvají zastoupených vozy Škoda 15T a 14T. | 18.7.2011 Vyhlídkový vůz ev.č.500 projíždí na náměstí Republiky místy, odkud před desetiletími rozvážel výletuchtivé Pražany. | 18.7.2011 Pětistovku člověk nepotkává v ulicích každý den, tak ještě jedna fotka. | 18.7.2011 Motorový vůz ev.č.240 a vlečný vůz ev.č.628 na náměstí Republiky. | 18.7.2011
Souprava motorového vozu ev.č.2272 a vlečných vozů ev.č.1201+1200 se na náměstí Republiky míjí s vozem Škoda 15T ForCity. | 18.7.2011 Souprava vlečných vozů ev.č.1200+1201 za motorovým vozem ev.č.2272 na náměstí Republiky. | 18.7.2011 Souprava motorového vozu ev.č.2210 a vlečného vozu ev.č.1419 na náměstí Republiky. | 18.7.2011 Vůz T1 ev.č.5002 projíždí náměstím Republiky. | 18.7.2011 Vůz T3 ev.č.6102 projíždí náměstí Republiky. | 18.7.2011
Vůz KT8D5.RN2P ev.č.9052 v průvodu ke 120. letům pražských elektrických tramvají na náměstí Republiky. | 18.7.2011 Vůz Škoda 14T ev.č.9142 na náměstí Republiky. | 18.7.2011 ...oddělil tak vůz Škoda 15T ForCity ev.č.9211 od zbytku průvodu. | 18.7.2011 A znovu pětistovka v čele průvodu v cíli své cesty, na Letenském náměstí. | 18.7.2011 Z historických vozů na Letenském náměstí vystupují VIP hosté... | 18.7.2011
...zatímco další vozy vyčkávají na uvolnění zastávky. | 18.7.2011 Motorový vůz ev.č.240 a vlečný vůz ev.č.628 na Letenském náměstí. | 18.7.2011 Souprava motorového vozu ev.č.2272 a vlečných vozů ev.č.1201+1200 na Letenském náměstí. | 18.7.2011 Vůz T1 ev.č.5002 na Letenském náměstí... | 18.7.2011 ...střídá vůz T3 ev.č.6102... | 18.7.2011
...nahrazený vozem T6A5 ev.č.8717... | 18.7.2011 ...vozem T3R.PLF ev.č.8253... | 18.7.2011 ...vystřídaný vozem KT8D5.RN2P ev.č.9052 a... | 18.7.2011 ...a také vozem Škoda 14T ev.č.9142, aby se průvodu uzavřel... | 18.7.2011 ...vozem Škoda 15T ForCity ev.č.9211. | 18.7.2011

Odhalení historického pomníku věnovanému aktuálnímu výročí

Šéf podnikového archivu Dopravního podniku, Pavel Fojtík, v zajetí novinářů odpovídá na zvídavé a často se opakující otázky. | 18.7.2011
Šéf podnikového archivu Dopravního podniku, Pavel Fojtík, v zajetí novinářů odpovídá na zvídavé a často se opakující otázky. | 18.7.2011
Odhalování pomníku si nenechali ujít ani zástupci jednotek Provoz Tramvaje a Dopravní Cesta Tramvaje.  | 18.7.2011
Ředitel podnikového muzea MHD Milan Pokorný v družném rozhovoru s prof. Svítkem z Fakulty dopravní. | 18.7.2011
Paní Jílková s ostatními figuranty v historických kostýmech tvoří křoví Pavlu Fojtíkovi, který právě poskytuje rozhovor do televize. | 18.7.2011
Pěvecký sbor Dopravního podniku zapěl na uvítanou několik árií ze svého repertoáru. | 18.7.2011
Generální ředitel pražského Dopravního podniku Martin Dvořák a radní pro dopravu Karel Březina přihlíží úvodnímu proslovu, později přijde řada i na ně... | 18.7.2011
Celým dnem provázel moderátor a dabér Filip Jančík. | 18.7.2011
Dopoledne mezi 11 a 12 hodinou došlo v rámci slavnostního programu k odhalení historického pomníku věnovanému aktuálnímu výročí. Přítomné nejdříve uvítal pěvecký sbor DPP, posléze vystoupili se svými projevy 1. náměstek pražského primátora Karel Březina, předseda výboru ZHMP pro oblast dopravy Petr Hána, Martin Dvořák a jako poslední i ředitel NTM Karel Ksandr. Následně se první tři jmenovaní ujali odkrytí krycí plachty zahaleného monumentu. Zpestřením se stala malá holčička, která v domnění, že si s ní chtějí zmínění pánové hrát, uchopila cíp plachty na opačně straně a jala se s nimi přetahovat.

Pomníček má evokovat pozůstatek po první tramvajové trati. Nachází se v prostoru parku před Národním technickým muzeem a v jeho těsném sousedství stojí po pravé straně nejstarší kolotoč na světě. Jeho pozice je tedy opravdu více než autentická. V místě, kde se nachází, totiž původně opravdu začínala první tramvajová trať, resp. zde stála vnitřní kolej původní Křižíkovy remízy. Z prostorových důvodů nebylo možné zachovat správný úhel natočení tratě (původní trať se již mírně stáčela k Ovenecké ulici).

Pomníček tvoří kus tratě z bezžlábkových kolejnic, dlouhý dva metry. Na vnější straně je trať doplněna o dvě řady velké žulové dlažby. Výplň mezi kolejnicemi obstarává písek, evokující "prašné cesty" tedy dříve obvyklý kryt komunikací. Ve spodní polovině památníku je umístěna pamětní deska s nápisem určujícím jeho poslání: V těchto místech zahájila dne 18.7.1891 zásluhou Františka Křižíka provoz první česká elektrická dráha.

Radní pro dopravu Karel Březina během svého projevu ve svém velmi neformálním oblečení, které mohlo být pro tuto významnou událost přeci jen svátečnější... | 18.7.2011 Petr Hána, předseda výboru ZHMP pro oblast dopravy. Při projevech panovala veselá a uvolněná nálada, řečníci si navzájem vykrádali myšlenky a tak rychle improvizovaně vymýšleli svou řeč. Nutno poznamenat, šlo jim to náramně! | 18.7.2011 Generální ředitel pražského Dopravního podniku Martin Dvořák zmínil význam tramvajové dopravy a vyjmenoval novinky, které nás čekají. | 18.7.2011 Ředitel Národního technického muzea Ksandr na závěr své řeči pozval přítomné na odpolední mimořádné zpřístupnění dopravní expozice zdarma a večerní blok přednášek. | 18.7.2011 Co se tak asi panu generálnímu honí hlavou? Při pohledu doleva si možná myslí, že se ocitl v 19. století... | 18.7.2011
Zpestřením při odhalování pomníčku se stala malá holčička, která v domnění, že si s ní chtějí zmínění pánové hrát, uchopila cíp plachty na opačně straně a jala se s nimi přetahovat. | 18.7.2011 Pánové Březina, Dvořák a Hána společnými silami odhalili pomníček ke 120. výročí elektrické tramvaje, možná Vám na snímku chybí pražský primátor. Zřejmě je to od dob primátora Pavla Béma standard, kdy primátor kašle na historii města zpodobněnou v dopravní části... | 18.7.2011 A začíná maratón rozhovorů nejen pro média... | 18.7.2011 ...ale i účastníků mezi sebou... | 18.7.2011 Pomníček ke 120. výročí elektrické tramvaje. | 18.7.2011

Zpřístupnění Dopravní expozice NTM od 15 do 18h zdarma

Mezi 15-18h byla výjimečně zdarma zpřístupněna dopravní expozice Národního technického muzea. | 18.7.2011
Exponáty, které mohli návštěvníci obdivovat v dopravní expozici Národního technického muzea. | 18.7.2011
Exponáty, které mohli návštěvníci obdivovat v dopravní expozici Národního technického muzea. | 18.7.2011
Exponáty, které mohli návštěvníci obdivovat v dopravní expozici Národního technického muzea. | 18.7.2011
Vzhledem k mimořádné události, jakým bezesporu 120. výročí elektrické trakce je, oslavilo symbolicky tuto událost i Národní technické muzeum, sídlící kousek od místa, kde se elektrické tramvaje před lety rozjely, bezplatným zpřístupněním své dopravní expozice v období od 15 do 18 hodiny.

Návštěvníci tak mohli spatřit historický vývoj automobilové, motocyklové, cyklistické, letecké a lodní dopravy a v kratších exkurzech i úseky z dějin železniční dopravy a vývoje hasičské techniky na území České republiky, stejně jako unikátní sbírku prezidentských limuzín. Na připravených videoprojekcích mohli návštěvníci spatřit historické dokumenty monitorující "cvrkot" v pražských ulicích s přihlédnutím na archivní materiály týkající se tramvajové dopravy.

Přednášky na téma 120. výročí první elektrické dráhy v Česku

Karel Ksandr a tisková mluvčí NTM zahajují podvečerní blok přednášek. | 18.7.2011
PhDr. Jan Hozák přítomným přiblížil Prahu v roce Zemské jubilejní výstavy 1891. | 18.7.2011
Přednáškový sál muzea se neočekávaně zaplnil do posledního místečka. | 18.7.2011
PhDr. Jan Hozák přítomným přiblížil Prahu v roce Zemské jubilejní výstavy 1891. | 18.7.2011
Mgr. Pavel Fojtík hovoří o Křižíkově elektrické tramvaji. | 18.7.2011
Doktor Penc seznamuje přítomné se základními statistikami Dopravního podniku a následně hovoří o možnostech rekonstrukcí tramvajových tratí. | 18.7.2011
Poznáte místo na fotografii? Správná odpověď zní Bělehradská. | 18.7.2011
Doktor Penc seznamuje přítomné se základními statistikami Dopravního podniku a následně hovoří o možnostech rekonstrukcí tramvajových tratí. | 18.7.2011
Program v technickém muzeu probíhal i po 18 hodině. Na programu byl blok přednášek zaměřený na monitoring významných událostí v historii nejenom tramvajové dopravy, chronologicky navazujících až po současnost.

Jako první se slova po uvítacím proslovu ředitele muzea ujal PhDr. Jan Hozák, který přítomným přiblížil Prahu v roce Zemské jubilejní výstavy 1891. Ve svém přednesu návštěvníky virtuálně provedl prostorem Výstaviště v Holešovicích a ukázal skvosty Prahy, které návštěvník mohl během své návštěvy v Praze spatřit. Neopomenul tedy ani výstavbu Petřínské rozhledny a ani opravu Karlova mostu po ničivé povodni. Stejně tak připomenul malebná panoramata Pražských mostů, tehdy ještě však ve své řetězové podobě.

Druhým vystupujícím byl Mgr. Pavel Fojtík, který návštěvníky virtuálně svezl první elektrickou tramvají. Ve svém vystoupení se zaměřil na superprojekce míst, kudy tramvaj vozila své cestující. Kromě trasy a plánů na výstavbu, krátce představil první tramvajový vůz, dochované dobové jízdenky a neopomenul ukázat zázemí, které měl Křižík k dispozici.

Třetí vystupující pohovořil na téma Vladimír List a projekt podpovrchové tramvaje v Praze. Přestože se jednalo o záskok a k danému tématu moc informačních materiálů nenajdeme, nemohu nepoznamenat, že se jednalo o klasickou ukázku toho, jak by prezentace neměla vypadat! Čtený monotónní projev opravdu není pro takovéto příležitosti vhodný.

Jako poslední vystoupil doktor Miroslav Penc. V první části svého vystoupení uvedl všeobecné informace ohledně nejrůznějších statistických údajů týkajících se Dopravního podniku v současnosti, a tak trochu v humorné podobě je porovnal s údaji v Evropě či se světem. Závěrečná část vystoupení patřila jeho odborné parketě - užité technologii ve výstavbě tramvajových tratí, kterou demonstroval na praktických příkladech z nedávné minulosti i současnosti.

Zábavný program na Letné s Kinobusem

Večer zakončil zábavný program na Letné s Kinobusem. Zde opět zachycen v akci Pěvecký sbor Dopravního podniku. | 18.7.2011
Před promítáním filmu Dáma na kolejích, který celý slavnostní den zakončil, se již pomalu začínají zaplňovat lavice. | 18.7.2011
Pořadatelé akce nezapomněli ani na naše kulturno. Od 20 hodin byl na Letné v sousedství dočasných tramvajových zastávek Sparta připraven krátký zábavní program, na kterém opět vystoupili pěvci a pěvkyně ze sboru Dopravního podniku, posléze je vystřídala Malá kapela Vladimíra Kettnera hrající staropražské písně. Program slavnostního dne pak zakončila od 21:30 projekce filmu Dáma na kolejích s Jiřinou Bohdalovou v hlavní roli, pořádaná z Kinobusu na pro tuto akci speciálně dovezené nafukovací plátno.

Související letáky ve formátu .pdf:

www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu | www.prazsketramvaje.info
www.prtky.cz | www.prtky.eu | www.dopravnisuvenyr.cz
www.prazsketrolejbusy.cz | www.prazsketrolejbusy.com
Datová velikost: 55444,183 MB | Počet článků: 1815
web postaven na redakčním systému phpRS
ISSN 1801-9994 | © Pražské tramvaje 2001-2024