Pohlednice Pražských tramvají......od rušené lanovky na Sněžku

.....VŠE CO NÁS BAVÍ NA JEDNOM WEBU!
Úvodní stránka

Počet přístupů
od 10. 4. 2001:
TOPlist

WebArchiv - Stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR

Pohlednice Pražských tramvají...
...od rušené lanovky na Sněžku


Od roku 1950 takřka neměnný pohled na vrcholové partie nejvyšší České hory, Sněžky, podtržený lanovou drahou již brzy změní svůj vzhled... Ale sestupme zpátky do Pece pod Sněžkou a údolí řeky Úpy se vydejme k dolní stanici sedačkové lanové dráhy, podobně jako tisíce turistů před námi. | 30.4.2012
Navigace u chaty Lesovna nás posílá k 300 metrů vzdálené dolní stanici lanové dráhy na Sněžku. Již za několik měsíců bude vše jinak a dolní stanice lanovky bude přímo „za humny“ této chaty. | 30.4.2012 Navigace k dolní stanici lanové dráhy na SNěžku. | 30.4.2012 U chaty Lesovna jsou již v plném proudu práce na výstavbě nové dolní stanice lanové dráhy, která se přiblíží turistům blíže k centru Pece pod Sněžkou. | 30.4.2012 U chaty Lesovna jsou již v plném proudu práce na výstavbě nové dolní stanice lanové dráhy, která se přiblíží turistům blíže k centru Pece pod Sněžkou. | 30.4.2012 U chaty Lesovna jsou již v plném proudu práce na výstavbě nové dolní stanice lanové dráhy, která se přiblíží turistům blíže k centru Pece pod Sněžkou. | 30.4.2012
U chaty Lesovna jsou již v plném proudu práce na výstavbě nové dolní stanice lanové dráhy, která se přiblíží turistům blíže k centru Pece pod Sněžkou. | 30.4.2012
Nejvyšší hora České republiky, Sněžka, je turisty, dříve pocestnými, vyhledávána odpradávna. V roce 1681 byla na jejím vrcholu postavena kaple sv.Vavřince, v roce 1850 Slezská bouda a v roce 1868 také Česká bouda. Po druhé světové válce bylo rozhodnuto vrchol Sněžky turistům zpřístupnit ještě více, vybudováním lanové dráhy.

Měla se stát pátou lanovou drahou na území dnešní České republiky po lanovkách na Černou horu, Ještěd, Pustevny a Pláň. Chrudimská firma Transporta, n.p. nabídla výstavbu lanové dráhy, na základě v roce 1947 zakoupené licence od švýcarské firmy Von Roll na systém označovaný VR-101. Typickým znakem tohoto typu lanovek je zavěšení sedaček, kdy cestující sedí bokem ke směru jízdy. Ve své době šlo o velmi moderní systém odpojitelné dvousedačkové lanovky, na jejíž sedačky cestující nastupují v klidu. Po příjezdu do stanice je sedačka odpojena od oběžného lana a s pomocí „podvozku“ tvořeného čtyřmi kladkami v závěsu sedačky je manuálně posunována po vzdušných kolejnicích obsluhou lanové dráhy.

Transporta takových licenčních lanovek postavila devět, celkem jich bylo na světě 110. Za jeden dodaný závěs systému VR se platil licenční poplatek 300 švýcarských franků. Po ukončení provozu i zbývajícího úseku lanové dráhy na Sněžku tak zůstane v provozu zcela poslední lanovka na krušnohorské Komáří Vížce, která na sebe navíc váže prvenství v délce jednoho úseku 2 339 metrů.

Můstek přes říčku Úpu. Kolik turistů asi přes něj při cestě k dolní stanici lanové dráhy na Sněžku za ta léta prošlo...? | 30.4.2012
Dolní stanice lanové dráhy na Sněžku se blíží... Zbývá 200 metrů! | 30.4.2012 Konečně se nám naskýtá pohled na dolní stanici lanové dráhy na Sněžku. | 30.4.2012
Technické parametry lanové dráhy na Sněžku na dolní stanici. | 30.4.2012 Dolní stanice lanové dráhy na Sněžku. | 30.4.2012
Prodejna suvenýrů u dolní stanice lanové dráhy na Sněžku. | 30.4.2012 Dolní stanice lanové dráhy na Sněžku. | 30.4.2012
Dolní stanice lanové dráhy na Sněžku. | 30.4.2012 Dolní stanice lanové dráhy na Sněžku. | 30.4.2012
Dolní stanice lanové dráhy na Sněžku. | 30.4.2012
Dolní stanice lanové dráhy na Sněžku. | 30.4.2012
Výstavba dvouúsekové lanové dráhy z Pece pod Sněžkou na Růžovou horu a následně na Sněžku začala v roce 1946 odlesněním trasy pro první úsek. Během následujících dvou let probíhala výstavba prvního úseku s využitím pomocné nákladní lanovky. První úsek o devatenácti podpěrách byl zprovozněn 15. ledna 1949 a zájem cestujících překonával očekávání. Již první rok lanovkou nahoru vyjelo vzhůru 112 200 cestujících!

Zatímco první úsek již byl v provozu, druhý, problematičtější, byl teprve dokončován. Zkušební provoz byl zahájen 10. listopadu 1949 a 1. července 1950 byl uveden do trvalého provozu.

Každý úsek lanovky měl svůj vlastní motor, oba byly umístěny v mezistanici Růžová hora. Oběžná kola mají poměrně malý průměr – a dvě drážky! Aby lano neprokluzovalo, jde přes hnací kolo dvakrát, místo aby po obrátce rovnou vyjelo zase ven, vrací se po dráze ve tvaru osmičky přes další kolo do druhé drážky a pak teprve zpět na trať.

Původní plány počítaly s průběžným provozem celé lanovky bez přestupování, kdy by v mezistanici na Růžové hoře byly sedačky ručně přesouvány s pomocí výhybek po vzdušných kolejích, nakonec bylo rozhodnuto o trvalém odděleném provozu mimo jiné i pro odlišnost typů sedaček v obou úsecích. Sedačky na horním úseku jsou bez střechy, aby nenabíraly vítr. Dřív se nandávaly a sundávaly plachty, ale dojezdilo se bez nich. Na spodním úseku byly zaměněny za laminátové stříšky. Přesto se samozřejmě pro „manipulační jízdy“ propojení obou úseků využívalo. V mezistanici je navíc výhybkami napojeno depo s osmi kolejemi pro odstavení sedaček a nákladních vozíků.

Dolní stanice lanové dráhy na Sněžku. | 30.4.2012
Dolní stanice lanové dráhy na Sněžku s prozírající podpěrou č.2. | 30.4.2012 Trasa dolního úseku lanové dráhy u spodní stanice s podpěrou č.2 a cívkou s novým lanem. | 30.4.2012
Dolní stanice lanové dráhy na Sněžku s podpěrou č.1. | 30.4.2012 Dolní stanice lanové dráhy na Sněžku s podpěrou č.1. | 30.4.2012
Dolní stanice lanové dráhy na Sněžku s podpěrou č.1. | 30.4.2012 Detail vratného lanáče v dolní stanici lanové dráhy. | 30.4.2012
Systém napínání lan v dolní stanici lanové dráhy. | 30.4.2012 Systém napínání lan v dolní stanici lanové dráhy. | 30.4.2012
Vratný lanáč v dolní stanici. | 30.4.2012 Interiér dolní stanice lanové dráhy. | 30.4.2012 Obsluha lanové dráhy za chvíli zatáhne za drátěné táhlo, vypouštěcí zařízení připojí píst závěsu sedačky k pohybujícímu se lanu a hurá jedeme... | 30.4.2012 Vratný lanáč a napínací zařízení v dolní stanici lanové dráhy na Sněžku. | 30.4.2012 Když v Peci pod Sněžkou nastupovalo velké množství cestujících, jedoucích až na Sněžku, mezistanice na Růžové Hoře další nepřijímala... | 30.4.2012
Trafostanice u dolní stanice lanové dráhy na Sněžku. | 30.4.2012 Dolní úsek lanové dráhy na Sněžku. | 30.4.2012 Dvojsedačka spodního úseku lanové dráhy na Sněžku. | 30.4.2012 Hlava nosné podpěry s kladkovou baterií. | 30.4.2012 Hlava nosné podpěry s kladkovou baterií. | 30.4.2012
Hlava nosné podpěry s kladkovou baterií. | 30.4.2012
Hlava nosné podpěry s kladkovou baterií. | 30.4.2012
Zkušeností s provozem lanovek měl v době vzniku lanovky v Československu málokdo, a tak se různé fígle a vylepšení lanovky v následujících letech jen hrnuly. Mimo jiné došlo k přesunu pohonných elektromotorů v mezistanici Růžová hora na betonový základ pod konstrukci, na níž byly původně umístěny. Zejména horní úsek lanovky, ovlivňovaný extrémními klimatickými podmínkami, námrazou a vysokým větrem provázely značné provozní problémy. Na podpěrách se tvořila silná námraza a docházelo k velmi častému vypadávání dopravního lana z kladek. Mezi lety 1962 – 1963 proto Transporta Chrudim provedla úpravu horního úseku, kdy došlo ke snížení některých podpěr, jiné byly přesunuty, případně zcela odstraněny. Počet podpěr tak klesl na 23. Úprava situaci zlepšila, ale neodstranila. Jediným kladem tak budiž to, že vítr sfoukne lano pouze v době, kdy je lanovka mimo provoz, tedy většinou v noci. Například v roce 1968 došlo k pádu dopravního lana mezi podpěrami č.3 – 23. Zpětné nahazování podle pamětníků zabralo 5 dní.

Horní úsek lanovky se také potýkal s větrem. Na vrcholu Sněžky vítr dosahuje až rychlosti 200 km/h a tak lanovka až na Sněžku takřka polovinu roku z bezpečnostních důvodů nejezdila.

Hlava nosné podpěry s kladkovou baterií. | 30.4.2012
Plošinový nákladní vůz č.011 lanové dráhy na Sněžku. | 30.4.2012 Trasa dolního úseku lanové dráhy na Sněžku s viditelně rozšířeným průsekem pro stavbu lanovky nové. | 30.4.2012
Pomocná rolna pro natahování nového lana u paty jedné z podpěr dolního úseku lanové dráhy na Sněžku. Konstrukce samotné podpěry je vyložena dřevem, aby při vytahování nové lano „dřelo“ o měkké. | 30.4.2012 Stavba nové lanovky je již na spadnutí, rozšiřování průseku lesa nabralo obrátky a když se kácí les tak létají třísky. A je jedno, jestli je to Sněžka nebo místo xy... | 30.4.2012
Trasy dolního úseku lanového dráhy na Sněžku. | 30.4.2012 Trasa dolního úseku lanové dráhy na Sněžku. | 30.4.2012
Dolní úsek lanové dráhy na Sněžku. | 30.4.2012 Dolní úsek lanové dráhy na Sněžku. | 30.4.2012 Nákladní sud č.07 v dolním úseku lanové dráhy na Sněžku. | 30.4.2012 Dolní úsek lanové dráhy na Sněžku. | 30.4.2012 Nákladní sud č.07 v dolním úseku lanové dráhy na Sněžku. | 30.4.2012
Trasa dolního úseku lanové dráhy na Sněžku poblíž mezistanice na Růžovou horu. | 30.4.2012
Zpevněná betonová základová patka jedné z podpěr dolního úseku. | 30.4.2012
Životnost původní lanovky byla plánována na 17 let, bez zásadnější rekonstrukce nakonec vydržela 30 let, do roku 1980, kdy musel být kvůli nesplnění požadavků nové státní normy provoz dočasně zastaven. Následujícího roku byl provoz obnoven, Státní odborný technický dozor Federálního ministerstva dopravy jej ale brzy opět zastavil, neboť nebyla dokončena montáž zabezpečovacího zařízení. Provoz lanovky byl obnoven v roce 1982.

Již od roku 1976 existují různě radikální varianty na její modernizaci, k jejíž podobě se notně vyjadřují zejména státní orgány ochrany přírody, protože horní úsek vede nejpřísněji chráněnou zónou Krkonošského národního parku. Po dlouhých letech jednání tak teprve v posledních letech došlo ke kompromisní shodě na podobě nové lanovky, se čtyřmístnými kabinkami a s přepravní kapacitou, která nesmí překročit kapacitu současné lanovky. A tak se původní lanovka nakonec dožila úctyhodného věku 63 let.

Osobními sedačkami lanovky „necestují“ jen osoby, ale také náklady... | 30.4.2012
Mezistanice Růžová Hora lanové dráhy na Sněžku s cívkou s dopravním lanem. | 30.4.2012 Spodní úsek lanové dráhy na Sněžku. | 30.4.2012
Mezistanice Růžová Hora lanové dráhy na Sněžku s podpěrou č.19 dolního úseku. | 30.4.2012 Mezistanice Růžová Hora lanové dráhy na Sněžku. | 30.4.2012
Mezistanice Růžová Hora lanové dráhy na Sněžku. | 30.4.2012 Mezistanice Růžová Hora lanové dráhy na Sněžku s průhledem na podpěru č.1 horního úseku. | 30.4.2012 Tak kudy k lanovce... | 30.4.2012 Mezistanice Růžová Hora lanové dráhy na Sněžku. | 30.4.2012 Mezistanice Růžová Hora lanové dráhy na Sněžku. | 30.4.2012
Mezistanice Růžová Hora lanové dráhy na Sněžku. | 30.4.2012 Čekárna pro cestující v mezistanici na Růžové hoře. | 30.4.2012 Mezistanice Růžová Hora lanové dráhy na Sněžku. | 30.4.2012 Pohonná část lanovky v mezistanici Růžová hora. | 30.4.2012 Interiér mezistanice Růžová hora. | 30.4.2012
Interiér mezistanice Růžová hora. | 30.4.2012
V neděli 13. května 2012 se tak zastavil provoz horního úseku lanovky pro veřejnost, který dělníci již začali likvidovat. Spodní úsek lanovky z Pece na Růžovou horu bude jezdit až do 2. září. V průběhu roku 2012 by měla celá původní lanovka zmizet z úbočí Sněžky a mělo by dojít k vybetonování patek pro nové sloupy spodního úseku. Na horním úseku stavbaři vůbec nebudou smět používat mechanizaci. Staré patky pro sloupy budou muset odstraňovat ručně a ručně se budou muset betonovat nové. Stavba vlastní technologie lanovky, tedy sloupů, motorů a kabin, by měla přijít na řadu v roce 2013. Do provozu by nové zařízení mělo být uvedeno na jaře 2014.

Technologii lanovky dodává italská firma Leitner. Jízda až na vrchol by se díky vyšší rychlosti měla s novou lanovkou zkrátit z nynějších 25 zhruba na 16 minut. Lanovka prý také bude lépe odolávat větru. Nová lanovka povede z větší části stejnou trasou jako ta současná. Na svých místech zůstanou i přestupní stanice na Růžové hoře a výstupní stanice na vrcholu, které projdou pouze rekonstrukcí při zachování současných půdorysů. Jediným zásadním rozdílem bude posunutí dolní stanice k chatě Lesovna přibližně o dvě stě metrů blíž k centru Pece pod Sněžkou. Zachována by měla zůstat i původní dolní stanice lanové dráhy v Peci pod Sněžkou.

Interiér mezistanice Růžová hora. | 30.4.2012
Kolejová výhybka v mezistanici Růžová hora. | 30.4.2012 Interiér mezistanice Růžová hora. | 30.4.2012
Interiér mezistanice Růžová hora. | 30.4.2012 Interiér mezistanice Růžová hora se sedačkou č.02 horního úseku. | 30.4.2012
Interiér mezistanice Růžová hora s odstavenými sedačkami. | 30.4.2012 Detail vypouštěcího zařízení v mezistanici Růžová hora. | 30.4.2012
Závěsy sedaček se spínacími aparáty VR101 se v horní stanici lanové dráhy na Sněžku zatím pochybují po koleji. Ještě nejsou připojeny k oběžnému lanu. | 30.4.2012
Ve stanicích se sedačky po odpojení od oběžného lana pohybují s pomocí čtyř kladek na kolejnicích. | 30.4.2012 Kolejová výhybka v mezistanici Růžová hora. | 30.4.2012 Vzdušné výhybky v mezistanici Růžová hora do depa sedaček. | 28.4.2012 Spínací aparát sedačky právě překonává vzdušnou výhybku. | 28.4.2012 Na konstrukci jsou umístěny koleje umožňující propojení spodního a horního úseku lanové dráhy. | 30.4.2012
Interiér mezistanice Růžová hora s vratným obloukem kolejí horního úseku lanové dráhy. | 30.4.2012
Přesto některé části staré lanové dráhy budou plnit svoji funkci i nadále. O náhradní díly včetně sedaček projevily zájem provozovatelé lanové dráhy stejného typu z Bohosudova na Komáří Vížku v severních Čechách. A tak část staré lanovky na Sněžku bude vozit turisty i nadále, jen v jiné lokalitě...
Pohon spodního úseku lanové dráhy na Sněžku v mezistanici Růžová hora v pohledu z odjezdové části. | 30.4.2012
Výrobní štítek v mezistanici Růžová hora. | 30.4.2012
Detail vypouštěcího zařízení v mezistanici Růžová hora. | 30.4.2012 Pohon spodního úseku lanové dráhy na Sněžku v mezistanici Růžová hora v pohledu z příjezdové části. | 30.4.2012 Depo sedaček v mezistanici Růžová hora. | 28.4.2012 Depo sedaček v mezistanici Růžová hora. | 28.4.2012 Horní úsek lanové dráhy je mimo provoz kvůli větru, vrata z mezistanice na Sněžku jsou zavřena. | 28.4.2012
Horní úsek lanové dráhy je mimo provoz kvůli větru, vrata z mezistanice na Sněžku jsou zavřena. | 28.4.2012 Rozsvítila se zelená. Pracovník lanové dráhy může vypustit další vozík na trasu ke Sněžce. | 30.4.2012 Mezistanice lanové dráhy na Sněžku na Růžové hoře. | 30.4.2012 Mezistanice lanové dráhy na Sněžku na Růžové hoře. | 30.4.2012 Takřka polovinu dní v roce nalezli turisté horní vrata mezistanice Růžová hora uzavřená. Lanovka v horním úseku byla mimo provozu díky vysoké rychlosti větru na Sněžce... | 28.4.2012
Sud č.7 v horním úseku lanové dráhy na Sněžku. | 30.4.2012 Horní úsek lanové dráhy na Sněžku. | 30.4.2012 Horní úsek lanové dráhy na Sněžku. | 30.4.2012 Horní úsek lanové dráhy na Sněžku. | 30.4.2012 Horní úsek lanové dráhy na Sněžku. | 30.4.2012
Detail tlačné kladkové baterie. | 30.4.2012
Horní úsek lanové dráhy na Sněžku. | 30.4.2012 Sedačka horního úseku lanové dráhy na Sněžku. | 30.4.2012 Míjení sedaček v horním úseku lanové dráhy na Sněžku. | 30.4.2012 Sedačka horního úseku lanové dráhy na Sněžku. | 30.4.2012 Sedačka horního úseku lanové dráhy na Sněžku. | 30.4.2012
Míjení sedaček v horním úseku lanové dráhy na Sněžku. | 30.4.2012 Díky sezení bokem měli cestující úžasný výhled do krajiny. Bohužel omezený zejména před sebe. | 30.4.2012 Míjení sedaček v horním úseku lanové dráhy na Sněžku. | 30.4.2012 Sud č.8 v horním úseku lanové dráhy na Sněžku. | 30.4.2012 Sud č.8 u podpěry č.10 horního úseku lanové dráhy na Sněžku. | 30.4.2012
Dvojsedačka č.3 horního úseku lanové dráhy na Sněžku. | 30.4.2012 Horní úsek lanové dráhy na Sněžku. | 30.4.2012 Horní úsek lanové dráhy na Sněžku. | 30.4.2012 Horní stanice lanové dráhy na Sněžku s opěrami č.22 a 23. | 30.4.2012 Horní stanice lanové dráhy na Sněžku s opěrou č.23. | 30.4.2012
Celkový pohled na horní stanici lanové dráhy na Sněžku s podpěrou č.23 a Poštovnou. | 30.4.2012
Takřka polovinu dní v roce nalezli turisté vrata horní stanice na Sněžce uzavřená. Lanovka v horním úseku byla mimo provozu díky vysoké rychlosti větru na Sněžce... | 28.4.2012 Horní stanice lanové dráhy na Sněžku pod vrcholem Sněžky. | 30.4.2012 Kladky unášející lano v horní stanici lanové dráhy na Sněžku. | 30.4.2012 Vjezdová část horní stanice lanové dráhy na Sněžku. | 30.4.2012 Horní stanice lanové dráhy na Sněžku pod vrcholem Sněžky. | 30.4.2012
Horní stanice lanové dráhy na Sněžku pod vrcholem Sněžky. | 30.4.2012 Horní stanice lanové dráhy na Sněžku pod vrcholem Sněžky. | 30.4.2012 Horní stanice lanové dráhy na Sněžku pod vrcholem Sněžky. | 30.4.2012 Horní stanice lanové dráhy na Sněžku pod vrcholem Sněžky. | 30.4.2012 Horní stanice lanové dráhy na Sněžku pod vrcholem Sněžky. | 30.4.2012
Horní stanice lanové dráhy na Sněžku pod vrcholem Sněžky. | 30.4.2012 Horní stanice lanové dráhy na Sněžku pod vrcholem Sněžky. | 30.4.2012 V kladkové baterii se kolečka vozíku „vezou“ ve vzduchu připojená k lanu. Nejedou tedy po žádné koleji. | 30.4.2012 Jaké jsou dnes podmínky v okolí horní stanice lanové dráhy? | 30.4.2012 Informační tabule v horní stanici lanové dráhy na Sněžku. | 30.4.2012
Detail nosné kladkové baterie. | 30.4.2012
Napínací zařízení v horní stanici lanové dráhy na Sněžku. | 30.4.2012 Napínací zařízení v horní stanici lanové dráhy na Sněžku se závěsem sedačky, který právě obsluha lanové dráhy mechanicky tlačí po koleji. | 30.4.2012 Závěs sedačky se spínacím mechanismem VR101 využívá v tucho chvíli čtyři kladky k posunu v horní stanici lanové dráhy na Sněžku. | 30.4.2012 Vratný lanáč v horní stanici. | 30.4.2012 Napínací zařízení v horní stanici lanové dráhy na Sněžku. | 30.4.2012
Celkový pohled na napínací zařízení a vratný lanáč v horní stanici lanové dráhy na Sněžku. | 30.4.2012 Vratné kolejnice na napínacím zařízení lanové dráhy v horní stanici. | 30.4.2012 Vypouštěcí zařízení lanové dráhy na Sněžku v horní stanici. | 30.4.2012 Po výstupu z lanovky rovnou do bistra... | 28.4.2012 Přístupové schodiště do horní stanice lanové dráhy na Sněžce. | 30.4.2012
I v horní stanici zůstávají deponované sedačky. | 28.4.2012 I v horní stanici zůstávají deponované sedačky. | 28.4.2012 I v horní stanici zůstávají deponované sedačky. | 28.4.2012 I v horní stanici zůstávají deponované sedačky. | 28.4.2012 I v horní stanici zůstávají deponované sedačky. | 28.4.2012
Nákladní vozík č.014 na odstavné koleji v horní stanici lanové dráhy na Sněžku. | 30.4.2012 Vozíky na kapaliny č.07, 08 a 09 na odstavné koleji v horní stanici lanové dráhy na Sněžku. | 30.4.2012 Sudy se právě vydávají na cestu z horní stanice lanové dráhy. | 30.4.2012 Horní úsek lanové dráhy na Sněžku je z důvodu vysokého větru mimo provoz a vrata horní stanice zůstala zavřena... | 28.4.2012
Od podpěry č.1 k podpěře č.19 dolního úseku
Dolní stanice lanové dráhy na Sněžku s podpěrou č.1. | 30.4.2012 Tlačná podpěra č.1 dolního úseku lanové dráhy na Sněžku obsahuje v kladkové baterii pro každé lano 7 kladek vedoucích lano. | 30.4.2012 Nosná podpěra č.2 dolního úseku lanové dráhy na Sněžku obsahuje v kladkové baterii pro každé lano 6 kladek vedoucích lano. | 30.4.2012 Hlava nosné podpěry č.2 dolního úseku lanové dráhy na Sněžku obsahuje v kladkové baterii pro každé lano 6 kladek vedoucích lano. | 30.4.2012 Nosná podpěra č.3 dolního úseku lanové dráhy na Sněžku obsahuje v kladkové baterii pro každé lano 4 kladky vedoucí lano. | 30.4.2012
Nosná podpěra č.4 dolního úseku lanové dráhy na Sněžku obsahuje v kladkové baterii pro každé lano 4 kladky vedoucí lano. | 30.4.2012 Nosná podpěra č.5 dolního úseku lanové dráhy na Sněžku obsahuje v kladkové baterii pro každé lano 6 kladek vedoucích lano. | 30.4.2012 Tlačná podpěra č.6 dolního úseku lanové dráhy na Sněžku obsahuje v kladkové baterii pro každé lano 7 kladek vedoucích lano. | 30.4.2012 Tlačná podpěra č.7 dolního úseku lanové dráhy na Sněžku obsahuje v kladkové baterii pro každé lano 7 kladek vedoucích lano. | 30.4.2012 Nosná podpěra č.8 dolního úseku lanové dráhy na Sněžku obsahuje v kladkové baterii pro každé lano 4 kladky vedoucí lano. | 30.4.2012
Nosná podpěra č.9 dolního úseku lanové dráhy na Sněžku obsahuje v kladkové baterii pro každé lano 4 kladky vedoucí lano. | 30.4.2012 Nosná podpěra č.10 dolního úseku lanové dráhy na Sněžku obsahuje v kladkové baterii pro každé lano 4 kladky vedoucí lano. Přes podpěru právě míří nákladní vůz lanovky č.7 pro přepravu kapalin. | 30.4.2012 Nosná podpěra č.11 dolního úseku lanové dráhy na Sněžku obsahuje v kladkové baterii pro každé lano 4 kladky vedoucí lano. | 30.4.2012 Nosná podpěra č.12 dolního úseku lanové dráhy na Sněžku obsahuje v kladkové baterii pro každé lano 4 kladky vedoucí lano. | 30.4.2012 Podpěry č.13 a 14 dolního úseku lanové dráhy na Sněžku. | 30.4.2012
Tlačná podpěra č.13 dolního úseku lanové dráhy na Sněžku obsahuje v kladkové baterii pro každé lano 7 kladek vedoucích lano. | 30.4.2012 Tlačná podpěra č.13 dolního úseku lanové dráhy na Sněžku obsahuje v kladkové baterii pro každé lano 7 kladek vedoucích lano. | 30.4.2012 Nosná podpěra č.14 dolního úseku lanové dráhy na Sněžku obsahuje v kladkové baterii pro každé lano 6 kladek vedoucích lano. | 30.4.2012 Nosná podpěra č.14 dolního úseku lanové dráhy na Sněžku obsahuje v kladkové baterii pro každé lano 6 kladek vedoucích lano. | 30.4.2012 Nosná podpěra č.15 dolního úseku lanové dráhy na Sněžku obsahuje v kladkové baterii pro každé lano 6 kladek vedoucích lano. | 30.4.2012
Tlačná podpěra č.16 dolního úseku lanové dráhy na Sněžku obsahuje v kladkové baterii pro každé lano 6 kladek vedoucích lano. | 30.4.2012 Nosná podpěra č.17 dolního úseku lanové dráhy na Sněžku obsahuje v kladkové baterii pro každé lano 6 kladek vedoucích lano. | 30.4.2012 Mezistanice Růžová hora s podpěrami č.18 a 19 dolního úseku. | 30.4.2012 Nosná podpěra č.18 dolního úseku lanové dráhy na Sněžku obsahuje v kladkové baterii pro každé lano 6 kladek vedoucích lano. | 30.4.2012 Nosná podpěra č.19 dolního úseku lanové dráhy na Sněžku obsahuje v kladkové baterii pro každé lano 8 kladek vedoucích lano. | 30.4.2012
Od podpěry č.1 k podpěře č.23 horního úseku
Nosná podpěra č.1 horního úseku lanové dráhy na Sněžku obsahuje v kladkové baterii pro každé lano 6 kladek vedoucích lano. | 30.4.2012 Nosná podpěra č.2 horního úseku lanové dráhy na Sněžku obsahuje v kladkové baterii pro každé lano 6 kladek vedoucích lano. | 30.4.2012 Nosná podpěra č.3 horního úseku lanové dráhy na Sněžku obsahuje v kladkové baterii pro každé lano 6 kladek vedoucích lano. | 30.4.2012 Nosná podpěra č.4 horního úseku lanové dráhy na Sněžku obsahuje v kladkové baterii pro každé lano 4 kladky vedoucí lano. | 30.4.2012 Nosná podpěra č.5 horního úseku lanové dráhy na Sněžku obsahuje v kladkové baterii pro každé lano 4 kladky vedoucí lano. | 30.4.2012
Tlačná podpěra č.6 horního úseku lanové dráhy na Sněžku obsahuje v kladkové baterii pro každé lano 7 kladek vedoucích lano. | 30.4.2012 Nosná podpěra č.7 horního úseku lanové dráhy na Sněžku obsahuje v kladkové baterii pro každé lano 6 kladek vedoucích lano. | 30.4.2012 Tlačná podpěra č.8 horního úseku lanové dráhy na Sněžku obsahuje v kladkové baterii pro každé lano 4 klady vedoucí lano. | 30.4.2012 Nosná podpěra č.9 horního úseku lanové dráhy na Sněžku obsahuje v kladkové baterii pro každé lano 4 kladky vedoucí lano. | 30.4.2012 Nosná podpěra č.10 horního úseku lanové dráhy na Sněžku obsahuje v kladkové baterii pro každé lano 4 kladky vedoucí lano. | 30.4.2012
Nosná podpěra č.10 horního úseku lanové dráhy na Sněžku obsahuje v kladkové baterii pro každé lano 4 kladky vedoucí lano. | 30.4.2012 Nosná podpěra č.11 horního úseku lanové dráhy na Sněžku obsahuje v kladkové baterii pro každé lano 4 kladky vedoucí lano. | 30.4.2012 Tlačná podpěra č.12 horního úseku lanové dráhy na Sněžku obsahuje v kladkové baterii pro každé lano 9 kladek vedoucích lano. | 30.4.2012 Nosná podpěra č.13 horního úseku lanové dráhy na Sněžku obsahuje v kladkové baterii pro každé lano 6 kladek vedoucích lano. | 30.4.2012 Podpěry č.13 a 14 horního úseku lanové dráhy na Sněžku. | 30.4.2012
Tlačná podpěra č.14 horního úseku lanové dráhy na Sněžku obsahuje v kladkové baterii pro každé lano 9 kladek vedoucích lano. | 30.4.2012 Podpěry č.15 a 16 horního úseku lanové dráhy na Sněžku. | 30.4.2012 Podpěry č.15 a 16 horního úseku lanové dráhy na Sněžku. | 30.4.2012 Tlačná podpěra č.16 horního úseku lanové dráhy na Sněžku obsahuje v kladkové baterii pro každé lano 7 kladek vedoucích lano. | 30.4.2012 Podpěry č.16 a 15 horního úseku lanové dráhy na Sněžku. | 30.4.2012
Nosná podpěra č.17 horního úseku lanové dráhy na Sněžku obsahuje v kladkové baterii pro každé lano 6 kladek vedoucích lano. | 30.4.2012 Tlačná podpěra č.18 horního úseku lanové dráhy na Sněžku obsahuje v kladkové baterii pro každé lano 7 kladek vedoucích lano. | 30.4.2012 Nosná podpěra č.19 horního úseku lanové dráhy na Sněžku obsahuje v kladkové baterii pro každé lano 4 kladky vedoucí lano. | 30.4.2012 Podpěry č.19 a 20 horního úseku lanové dráhy na Sněžku. | 30.4.2012 Podpěry č.19, 20 a 21 horního úseku lanové dráhy na Sněžku. | 30.4.2012
Nosná podpěra č.20 horního úseku lanové dráhy na Sněžku obsahuje v kladkové baterii pro každé lano 4 kladky vedoucí lano. | 30.4.2012 Nosné podpěry č.20 a 21 horního úseku lanové dráhy na Sněžku. | 30.4.2012 Nosná podpěra č.21 horního úseku lanové dráhy na Sněžku obsahuje v kladkové baterii pro každé lano 4 kladky vedoucí lano. | 30.4.2012 Tlačná podpěra č.22 horního úseku lanové dráhy na Sněžku obsahuje v kladkové baterii pro každé lano 9 kladek vedoucích lano. | 30.4.2012 Tlačná podpěra č.22 horního úseku lanové dráhy na Sněžku obsahuje v kladkové baterii pro každé lano 9 kladek vedoucích lano. | 30.4.2012
Podpěry č.22 a 21 horního úseku lanové dráhy na Sněžku. | 30.4.2012 Poslední nosná podpěra č.23 horního úseku lanové dráhy na Sněžku před budovou cílové stanice na Sněžce obsahuje 6+8 kladek vedoucích lano. | 30.4.2012 Poslední nosná podpěra č.23 horního úseku lanové dráhy na Sněžku před budovou cílové stanice na Sněžce obsahuje 6+8 kladek vedoucích lano. | 30.4.2012 Poslední nosná podpěra č.23 horního úseku lanové dráhy na Sněžku před budovou cílové stanice na Sněžce obsahuje 6+8 kladek vedoucích lano. | 30.4.2012 Poslední nosná podpěra č.23 horního úseku lanové dráhy na Sněžku před budovou cílové stanice na Sněžce obsahuje 6+8 kladek vedoucích lano. | 30.4.2012
Lanové dráze zbývalo v době pořízení reportáže již jen několik dní provozu celého úseku. A protože to znamená likvidaci všeho nepotřebného, narazí turista i na odhozenou bundu s někdejším „logem“ lanovky... | 30.4.2012
...a někde v hloubi mu vyvstanou vzpomínky na doby minulé, kdy se ještě ke spodní stanici lanové dráhy chodilo z druhé strany. | 60. léta


www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu | www.prazsketramvaje.info
www.prtky.cz | www.prtky.eu | www.dopravnisuvenyr.cz
www.prazsketrolejbusy.cz | www.prazsketrolejbusy.com
Datová velikost: 55444,183 MB | Počet článků: 1815
web postaven na redakčním systému phpRS
ISSN 1801-9994 | © Pražské tramvaje 2001-2024