Dne 27. července 2012 začala v Ostravě výluka vyvolaná výstavbou nových tramvajových zastávek "Karolina"
v centru města. V ostravské dopravě tím nastal pro cestující menší chaos... Ostrava se rozdělila na dva ostrovy,
v tramvajové hantýrce nazývané "dole" a "nahoře".
"Dole" znamená centrum města kde jsou po dobu výluky provozovány tramvajové linky 14 a Náhradní tramvajová doprava,
přičemž linka 14 jezdí v trase Nová Huť, Jižní brána - Hlučínská a Náhradní tramvajová doprava v trase Výstaviště -
Hlavní nádraží.
Od zbytku sítě byla společně s centrem odstřižena také vozovna Křivá, která zajišťuje vypravení na ony "městské"
linky, převážně vozy Astra a dvojčaty T3, ovšem může se zde objevit i jakákoliv verze vozů Vario (LF, LF2, LF3/2, LF2+ t.č. v ÚDM).
"Nahoře" je pak zbytek města, kde vypravení zajišťuje vozovna Poruba jednak svými vozy a pak také vozy převezenými
z vozovny Křivá. [Konkrétně se jedná o následující vozy: 10x KT8D5.RN1 (ev.č.1500 - 1506, 1510 - 1514), 4x VarioLF (ev.č.1344, 1345, 1348, 1350) a 1x T3G (ev.č.1044)]
Z tohoto důvodu bylo nutné spojit některé linky a vytvořit na dočasně přemístěné zastávce Náměstí Republiky centrální
přestupní bod mezi tramvajemi a náhradní autobusovou dopravou.
Současné linkové vedení vypadá tedy takto: Linka 1 je spojena s linkou 8, tudíž trasa je Dubina, Interspar - Kolonie Jeremenko
- Náměstí Republiky - Mariánské náměstí - Svinov mosty - Vřesinská. Linka 2 pak s linkou 4: Výškovice - Kotva - Vysoké pece
- Náměstí Republiky - Mariánské náměstí - Třebovická - Martinov. Linky 9, 11 a 12 jsou z Náměstí Republiky v pracovní dny
vedeny na zastávku Kolonie Jeremenko kde jsou ukončeny a vozy se otáčejí na trojúhelníku, popřípadě jsou různě pospojovány
dle dopravní situace. Zejména v době dopravní špičky a o víkendu jsou tyto linky ukončeny na Náměstí Republiky a otáčení
probíhá na trojúhelníku tamtéž.
Mezi oběma ostrovy pendluje náhradní autobusová doprava na trase Náměstí Republiky - Elektra přes týden zajišťována
kloubovými autobusy o víkendu pak autobusy standardními. Na objednávku lze také zajistit pro imobilní cestující autobus
nízkopodlažní. Noční doprava je epizodou samou pro sebe, "dole" jsou tramvaje ukončeny na Elektře z důvodu přípojů a
"nahoře" jsou linky opět různě pospojovány, a otáčeny na "Republice"...
Pokud v textu najdete chyby či nesrovnalosti, omluvte mě prosím, ale z toho kroužení po všech linkách se mi zatočila
hlava :o)