Ve snaze zpřesnit světelné signály předávané řidičům tramvají světelnou signalizací, tzv.čočkami,
uvedl Dopravní podnik hl. m. Prahy, a.s., do provozu dva typy nových světelných signalizací pro tramvaje k řízení provozu na křižovatkách
a zabezpečených místech ležících mimo pozemní komunikace. Šlo o návěstidla pražcová a barevná.
Předlohou pro pražcová návěstidla jsou systémy, které se používají ve většině evropských zemí, například v Německu, Polsku, ale i Chorvatsku, Řecku
a jinde. Kromě toho byly zohledněny nároky na jejich lepší viditelnost i z dálky, nezaměnitelnost s ostatními návěstmi (nejen pro silniční vozidla,
ale i například s návěstidlem elektricky ovládané výhybky pro tramvaje), jednoduchost a intuitivnost pro pochopení řidičů a zároveň použití co
nejmenšího množství světelných komor. Díky LED technologii, jež při výrobě dopravních návěstidel nahrazuje klasické žárovky, bylo možné sdružit
více signálů do jedné komory a výrazně tím redukovat jejich počet. Zatímco v Německu tedy dochází k použití až patnácti komor při větvení trati do
tří směrů, pražské provedení obsahuje v tomto případě komor maximálně šest.
Ke spuštění pražcových návěstidel došlo poprvé 18. července 2009 s obnovením provozu na zrekonstruované tramvajové trati
do obratiště Sídliště Ďáblice v místě dosud v místě signalizací neřízeného podjezdu Třebenická.
Nejprve byla návěstidla v prvním roce ve zkušebním provozu, poté plynule přešla do provozu standardního.
Zatímco barevné signály v Braníku byly v závěru roku 2011 odstraněny, pražcová návěstidla čekal
postupně další rozvoj. V prvním prosincovém týdnu roku 2010 nahradila původní atypickou signální soustavu
barrandovské tramvajové tratě, což se neobešlo bez komplikací.
Nejnovější využití nalezla pražcová návěstidla u nové rychlostní výhybky na Prašném mostě,
kde povoluje nebo blokuje vjezd do kolejových obvodů výhybky. Na tomto návěstidle je zobrazena pouze návěst
povolující jízdu (symbolem jízda přímo, který bude platný i pro odbočení vpravo),
nebo návěst jízdu zakazující.
Umístění pražcových návěstidel na křižovatkách brání legislativní nedořešenost, kdy je v zásadě možné jejich využití pouze na místech ležících
mimo pozemní komunikaci. Z tohoto důvodu také v případě těchto návěstidel mohou dispečeři či pracovníci kontroly provozu nařídit vlaku jízdu
proti signálu stůj.
Podobně jako v případě dosavadních čoček platila a platí pro nové světelné signalizace některá společná ustanovení:
Výzva se zadává automaticky (většinou trolejovým kontaktem) nebo ručně pomocí univerzální kličky v kontaktním zámku (příp. tlačítkem)
V místě větvení vlakové cesty je každý směr zabezpečen vlastním signálem
Pokud je přednost v jízdě na křižovatkách upravena dopravními značkami, jsou nové signály pro tramvaje dopravním
značkám nadřazeny. Nové signály pro tramvaje jsou nadřazeny také obecným pravidlům pro přednost tramvají podle
Dopravního a návěstního předpisu pro tramvaje D 1/2
Odchylně se nová návěstidla posuzují v následujících bodech:
Nerozsvítí-li se z jakéhokoliv důvodu signál povolující jízdu do požadovaného směru ani po nárokování ruční výzvou,
oznámí řidič tuto skutečnost provoznímu dispečinku tramvají. Nepodaří-li se vypnutím světelného signalizačního zařízení
nebo opravou zajistit průjezd přes světelné signalizační zařízení, je další jízda možná na pokyn dispečera nebo pracovníka kontroly provozu
Pokyny dispečera nebo pracovníka kontroly provozu jsou nadřazeny novým signálům pro tramvaje
Protože každý ze signalizovaných směrů křižovatky musí být opatřen vlastní dvojicí návěstidel, u křižovatky umožňující jízdu do třech směrů,
je v případě pražcových návěstidel instalována šestice svítících segmentů. Tak, jak zobrazují naše ilustrační obrázky.
|
|
|
|
Signál Stůj vlevo, Stůj přímo a Stůj vpravo
znamená pro signalizovaný směr povinnost zastavit vozidlo před dopravní značkou
Příčná čára souvislá, Příčná čára souvislá se symbolem Dej přednost v jízdě! a
Příčná čára souvislá s nápisem STOP,
a kde taková dopravní značka není, před světelným signalizačním zařízením.
|
|
|
|
|
Signál Stůj vlevo + výzva vlevo,
Stůj přímo + výzva přímo a Stůj vpravo + výzva vpravo
znamená pro signalizovaný směr povinnost zastavit vozidlo před dopravní značkou Příčná čára souvislá,
Příčná čára souvislá se symbolem Dej přednost v jízdě! a Příčná čára souvislá s nápisem STOP,
a kde taková dopravní značka není, před světelným signalizačním zařízením. Zároveň poskytuje informaci o tom,
že řadič světelného signalizačního zařízení přijal výzvu k udělení signálu do signalizovaného směru.
|
|
|
|
|
Signál Příprava k odjezdu vlevo, Příprava k odjezdu přímo a
Příprava k odjezdu vpravo znamená pro signalizovaný směr možnost pro řidiče
stojícího vozidla připravit se k jízdě a pro řidiče jedoucího vozidla povinnost přizpůsobit rychlost jízdy
(příp. zastavit vozidlo) tak, aby do doby rozsvícení signálu Volno v signalizovaném směru nepřejel
dopravní značku Příčná čára souvislá, Příčná čára souvislá se symbolem Dej přednost v jízdě! a
Příčná čára souvislá s nápisem STOP, a kde taková dopravní značka není, za světelné signalizační zařízení.
|
|
|
|
|
Signál Příprava k odjezdu vlevo + výzva vlevo, Příprava k odjezdu přímo + výzva přímo
a Příprava k odjezdu vpravo + výzva vpravo znamená pro signalizovaný směr možnost pro řidiče
stojícího vozidla připravit se k jízdě a pro řidiče jedoucího vozidla povinnost přizpůsobit rychlost jízdy
(příp. zastavit vozidlo) tak, aby do doby rozsvícení signálu Volno v signalizovaném
směru nepřejel dopravní značku Příčná čára souvislá, Příčná čára souvislá se
symbolem Dej přednost v jízdě! a Příčná čára souvislá s nápisem STOP, a kde
taková dopravní značka není, za světelné signalizační zařízení. Zároveň poskytuje informaci o tom, že řadič
světelného signalizačního zařízení přijal výzvu k udělení signálu do signalizovaného směru.
|
|
|
|
|
Signál Volno vlevo, Volno přímo a Volno vpravo
znamená možnost pokračovat v jízdě jen v signalizovaném směru.
|
|
|
|
|
Signál Volno vlevo + výzva vlevo, Volno přímo + výzva přímo
a Volno vpravo + výzva vpravo znamená možnost pokračovat v jízdě jen v signalizovaném směru. Zároveň
poskytuje informaci o tom, že řadič světelného signalizačního zařízení přijal výzvu k udělení signálu do signalizovaného směru.
|
|
|
|
|
Signál Pozor vlevo, Pozor přímo a Pozor vpravo
znamená pro signalizovaný směr povinnost zastavit vozidlo před dopravní značkou Příčná čára souvislá,
Příčná čára souvislá se symbolem Dej přednost v jízdě! a Příčná čára souvislá s nápisem STOP ,
a kde taková dopravní značka není, před světelným signalizačním zařízením; je-li však vozidlo při rozsvícení tohoto signálu již tak blízko,
že by řidič nemohl bezpečně zastavit, smí pokračovat v jízdě.
|
|
|
|
|
Signál Pozor vlevo + výzva vlevo, Pozor přímo + výzva přímo
a Pozor vpravo + výzva vpravo znamená pro signalizovaný směr povinnost zastavit vozidlo před dopravní značkou
Příčná čára souvislá, Příčná čára souvislá se
symbolem Dej přednost v jízdě! a Příčná čára souvislá s nápisem STOP, a kde taková
dopravní značka není, před světelným signalizačním zařízením; je-li však vozidlo při rozsvícení tohoto signálu již tak blízko,
že by řidič nemohl bezpečně zastavit, smí pokračovat v jízdě. Zároveň poskytuje informaci o tom, že řadič světelného signalizačního
zařízení přijal výzvu k udělení signálu do signalizovaného směru.
|
|
|
|
|
Není-li signalizován žádný signál nebo je-li signalizován signál Signalizace mimo provoz,
nejedná se o křižovatku řízenou nebo místo zabezpečené světelným signalizačním zařízením.
|
|
|
|
|
Signál Předvěst volno vlevo, Předvěst volno přímo a
Předvěst volno vpravo upozorňuje řidiče minimálně na zábrzdnou vzdálenost, že na křižovatce
řízené nebo v místě zabezpečeném světelným signalizačním zařízením může očekávat signál Volno
do signalizovaného směru.
|
|
|
|
|
Signál Předvěst stůj vlevo, Předvěst stůj přímo
a Předvěst stůj vpravo upozorňuje řidiče minimálně na zábrzdnou vzdálenost, že na křižovatce
řízené nebo v místě zabezpečeném světelným signalizačním zařízením musí očekávat signál Stůj
do signalizovaného směru.
|