|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ostrava 2016
|
U severní části budovy je pomník připomínající trať Svinov – Ostrava, která byla v provozu v letech 1907 – 1978.
V nově rekonstruované pěší zóně na ulici 28. října mezi Masarykovým a Smetanovým náměstím byl vybudován památník připomínající historii městské dopravy v těchto místech. Tvoří jej dvě krátké kolejové pole které byli vsazeny do původní kamenné dlažby (dobová kamenná dlažba byla nalezena při rekonstrukci pod asfaltem), jedno je o úzkém rozchodu (760mm) a druhé o normálním rozchodu (1435mm) dále pak replika zastávkového označníku s popisem a lavička. Vybudován právě zde byl proto, že tato část dnešní ulice 28. října je jediné místo v Ostravě, kde se v průběhu doby vystřídaly všechny trakce. V roce 1894 parní tramvaj, 1. května 1901 zde projela poprvé elektrická tramvaj normálního rozchodu, od roku 1950 zde normálněrozchodné tramvaje vystřídaly úzkorozchodné tramvaje, které zde v roce cca 1960 nahradil moderní dopravní prostředek – trolejbus. Do roku 1967 byla ulice samozřejmě využívaná i dopravou autobusovou, jak městskou tak i příměstskou. V onom roce 1967 se z této ulice stala pěší zóna a MHD odtud zmizela úplně.
Úzkorozchodnou trať připomíná na třídě Edvarda Beneše v Bohumíně od roku 2001 sedmimetrové kolejové pole, které pochází ze 40. let od bývalého mostu přes Olši v Karviné. Dále v ulici Studentská, kde vedla trať k vozovně, jsou do obrubníků vytesány kilometrovníky označují vzdálenost tratě. A na konci ulice pak budovy samotné vozovny. Jeden kilometrovník (0,6) byl ponechán na konci třídy Edvarda Beneše u křižovatky s ulicí Okružní.
Ve Starém Bohumíně pak trať na náměstí připomíná dlažba, která přesně kopíruje tramvajovou trať. Při detailním pohledu lze odhalit, že různě položené kostky vytvářejí v chodníku pomyslné rozdvojení, stejně jako se v minulosti rozcházely koleje, tj. výhybna. A před samotnou konečnou naproti dnešní městské nemocnice stojí budova druhé vozovny.
Přestože rozsahem byly tramvaje v Opavě malým provozem, jejich provoz připomínají dva památníčky. Jeden na Dolním náměstí a druhý v Hrnčířské ulici. Vždy se jedná o krátké kolejové pole (760mm) zasazené do okolní dlažby, na Dolním náměstí pak mezi kolejnice dosazena tabulka s textem těmito místy projížděla tramvaj doplněna o heraldický znak města a v ulici Hrnčířské pak na hlavě jedné z kolejnic plechová destička s textem zpomínka na tramvaje v Opavě 1905 – 1956.
Dne 26. května 2013 byl odkryt na Cieszyńskim rynku (Těšínském náměstí) pomník po malém provozu tramvají Český Těšín – Cieszyn.
Skládá se z originálu kolejnic, které prošly restaurátorskýma rukama a tabulky informující o tom, že v tomto místě byla zastávka
elektrické tramvaje. Do dnešních dnů se v Cieszynie zachovala i budova tehdejší vozovny na ul. Dojazdowej.
Tomuto provozu se věnuje samostatný článek.