|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tramvajový provoz ve městě HalberstadtMěsto Halberstadt je okresní město ve středním Německu, severně od pohoří Harz a asi 50 km jihozápadně od Magdeburgu ve spolkové zemi Sasko – Anhaltsko, tedy na území bývalé NDR. Historické město bylo zčásti zničeno za druhé světové války a další část v období NDR zpustla a byla stržena. V současné době v něm žije asi 44 000 obyvatel. Důvodem naší návštěvy je jeden z nejmenších tramvajových provozů (cca 10 km tratí) v Německu.
Provozovány byly 4 linky: jedna jako obousměrná okružní s výchozím bodem u nádraží (zelená), jedna jezdící od hřbitova na Klusberge (bílá), další opět okružní přes ulici Voigtei (žlutá) a protisměrně vůči žluté lince jezdily vozy s terčíky modrými. Ve stavu bylo 15 motorových a 3 vlečné vozy. V roce 1909 se zavedlo číselné značení linek. Jejich počet, ač se síť nijak nerozrostla, se zvýšil na 6. V roce 1924 se počet linek snížil na 3. Po dalších mnoho let měla síť charakter okruhu, který spojoval nádraží s centrem města, z něhož pak vycházely 3 odbočné větve – k vozovně, na ulici Voigtei a do lokality Klusberge. Tyto 3 zmíněné tratě stále existují, tramvajová síť v centru se měnila mnohokrát. Mezi 8. dubnem 1945 a 18. květnem 1945 byla tramvajová doprava v Halberstadtu vlivem válečných událostí zcela zastavena. Dne 18. srpna 1946 se podařilo obnovit provoz v celé síti. V letech 1949 – 1991 se nepoužívalo číselné značení linek. Cestující měli k dispozici jen údaj o cílové zastávce, umístěný nad čelním oknem vozu. V roce 1980 jezdily 3 tramvajové linky: Ve stavu bylo 18 dvounápravových motorových (z toho 7 vozů Rekowagen, zbytek vozy Gotha) a 13 dvounápravových vlečných vozů (z toho 4 vozy Rekowagen). Dne 4. srpna 1993 bylo zprovozněno krátké prodloužení od konečné Voigtei na Sargstaedter Weg. Stručná historie vozového parku
Vozový park tvořily zpočátku malé dvounápravové motorové a vlečné vozy s otevřenými plošinami typu Helios. Poslední z nich se udržely
v provozu až do roku 1956. V letech 1931 – 1939 byl vozový park doplněn o 9 vozů (#24 – 32) z vagonky Lindner v Ammendorfu. Vozy
shodného typu jezdily i v Halle. V roce 1942 přibyly ještě dva vozy téhož typu. Další nové vozy, v podobě dvounápravových motorových
a vlečných vozů LOWA přicházejí v letech 1951 (jedna souprava), 1953 (jeden vlečný vůz) a 1956 (jeden motorový vůz).
Krátce po sjednocení Německa se začala v Halberstadtu řešit otázka, zda tramvajový provoz ponechat či jej zrušit. Zastánci zrušení provozu argumentovali tím, že město Halberstadt je příliš malé. Má pouze 43 000 obyvatel a tramvajová doprava ve městech, která mají pod 100 tisíc obyvatel je vlastně nadbytečná. Poukazovali i na menší města v bývalé NSR, která tramvajovou dopravu zrušila. Krom toho i ve větších městech je zaznamenán všeobecný pokles počtu cestujících. Zastánci zachování provozu argumentovali, že infrastruktura je v dobrém stavu a že zachování tramvajového provozu vyjde ekonomicky výhodněji. Tramvajový provoz nakonec zůstal zachován. Jak jsem se dozvěděl od vedoucího provozu, měly by tramvaje v Halberstadtu jezdit nejméně do roku 2025. Současný provozProvozovány jsou 2 linky: U nádraží se vždy mění linková orientace. Vůz linky 1 přejíždí na linku 2 a vůz linky 2 se mění na linku 1. Pro tuto řetězenou linku, jezdící v intervalu 15 minut postačuje 5 vozů. Snaha je tuto linku plně obsadit bezbariérovými vozy Leoliner, pokud je tento vůz pro závadu odstaven, pak je nahrazen vozem GT4. Pod linku 2 je zahrnut i kyvadlový spoj Herbing Strasse – Klusberge. V intervalu 60 minut zde jezdí obousměrný vůz typu GT4. V sobotu jezdí linky 1/2 v intervalu 30 minut, přičemž každý druhý spoj linky 2 provádí závlek do Klusberge. Pendlující GT4 tedy odpadá. Pro sobotní provoz pak postačují 3 vozy. V neděli jezdí jen linka 2 (interval 30 minut; každý druhý spoj zajíždí do Klusberge) a postačují tu jen dva vozy. Linku 1 nahrazuje prodloužená autobusová linka 11. Tramvajový provoz končí večer kolem 20:00 hodin, o víkendech již cca v 18:30. Pak veškerou dopravu ve městě obstarávají autobusy. Současný vozový parkNa závěr je třeba podotknout, že halberstadský tramvajový provoz si mezi příznivci tramvají zasluhuje ocenění. Tramvaje tam totiž přestály několik vln rušení tramvajových provozů – v období po roce 1920 byly mnohé německé provozy zrušeny vlivem vysoké inflace, po roce 1945 bylo mnoho provozů zastaveno vlivem válečných událostí a již neobnoveno, pak vlna rušení v letech 1960 – 1975 a konečně i snahy zrušení provozu po roce 1990, kdy došlo ke drastickému poklesu počtu cestujících.
Text: František Zahnáš
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu | www.prazsketramvaje.info
www.prtky.cz | www.prtky.eu | www.dopravnisuvenyr.cz www.prazsketrolejbusy.cz | www.prazsketrolejbusy.com Datová velikost: 55444,183 MB | Počet článků: 1815 web postaven na redakčním systému phpRS ISSN 1801-9994 | © Pražské tramvaje 2001-2024 |