Plány na výstavbu trolejbusových, případně dokonce tratí tramvajových, existovaly v Pardubicích již v období První republiky.
S realizací se začalo až v roce 1949 a 20. ledna 1952 byl zahájen provoz na prvním úseku Pardubice – Lázně Bohdaneč. Další tratě přibývaly a v roce
1954 dosáhla délka všech tratí 19 km. Trolejbusovou dopravu v Pardubicích zahajovaly v roce 1952 vozy Škoda 7Tr, z Prahy byly v roce
1956 odkoupeny čtyři třínápravové trolejbusy Tatra 86. Následovaly také dodávky vozů Škoda 8Tr a 9Tr. Od roku 1983 byl dodáván typ Škoda
14Tr v původní i modernizované verzi Škoda 14TrM. Na začátku 21. století byly zařazeny do provozu nízkopodlažní vozy Škoda 21Tr. Posléze
byl vozový park obnovován nízkopodlažními trolejbusy Škoda 24Tr Irisbus. Následovaly dodávky třínápravových trolejbusů Škoda 28Tr
s karoserií Solaris a dvounápravová verze Škoda 26Tr. Od roku 2016 je vozový park obnovován vozy Škoda 30Tr s karoserií SOR.
Pardubice jsou zároveň názornou ukázkou toho, že hromadná doprava a pěší zóna k sobě patří. Centrální trolejbusová trať na třídě Míru
měla být nahrazena novou tratí vedenou po souběžné Sukově třídě. K tomu nedošlo a i po velké rekonstrukci třídy Míru mezi roky 2014
a 2015 se na ní trolejbusy vrátily. Rozvoj pardubických trolejbusů naštěstí pokračuje. Dne 4. března 2018 byly zprovozněny nové
trolejbusové tratě do Ohrazenic, kam se trolejbusy vrátily po 51 letech a do Pardubiček.