V roce 2024 si připomínáme 50. výročí zahájení provozu pražského metra. V roce 1985, po zprovoznění metra I.B došlo k dokončení tzv. přestupního trojúhelníku metra, což v centru Prahy měl být zlomový bod v historii, který měl ukázat další směr vývoje tramvajové sítě. Buď začátek velkých redukcí sítě anebo naopak dokázat, že tramvaje své nezastupitelné místo v Praze mají.
V našem povídání se vrátíme do roku 1979. V té době je již zřejmé, že tramvaje v Praze budou jezdit dál, že bez nich to prostě nepůjde. Četné projekty však počítají s tím, že tam kam povedou trasy metra, nebudou již mít své místo tramvaje. Ostatně i tehdejší generální ředitel DP ing. Mikuláš Lacek prohlásil, že tam kam povede trasa metra, nebude provozována souběžně vedoucí tramvajová trať. V tomto duchu zmizely tramvaje z oblasti Budějovické, Kačerova (1974), zrušena byla také trať Muzeum – Hlavní nádraží (1978). Na další zrušení pak čekaly tratě na Václavském náměstí (skutečně zrušeno 1980), Národní třída – Náměstí Republiky (skutečně zrušeno 1985) a trať v Hybernské ulici (skutečně zrušeno 1985). Zrušení unikly úseky Chotkovy sady – Malostranská a na trati kolem Pražské hradu byl zachován, místo manipulačního, provoz pravidelný. Ke zrušení mělo dojít s otevřením metra I.A ke dni 13. srpna 1978, ale nestalo se tak. Již někdy na přelomu let 1977/1978 došlo k rozhodnutí, že trať Chotkovy sady – Malostranská zůstane zachována jako manipulační. Proč? V té době probíhala výluka Plzeňské ulice a z motolské vozovny se najíždělo náhradní provizorní trasou Kukulovou ulicí na Vypich. A trasa přes Letnou by byla na nájezdech výrazně delší než přes Chotkovu. Nakonec zůstal pro četné protesty zaměstnanců Hradu zachován i provoz v relaci Chotkova – Pražský hrad. I když nejprve jen do Spartakiády 1980 s tím, že se pak definitivně rozhodne Naštěstí se jezdí dál….. Pro četné protesty obyvatel také unikla zrušení trať ve Vinohradské ulici mezi Tylovým náměstím a Florou.
S otevřením trasy metra I.B se však měla zrušit i trať přes Hlávkův most, zmizet měly koleje z Národní třídy a mostu Legií, o tramvaje měly přijít Radlice, tramvajový provoz měl skončit i v úseku Anděl – Hlubočepy. Plánovala se degradace tramvajové trati Lazarská – Jindřišská na manipulační. Systém tramvajových linek se měl změnit z diametrálních na radiálně – okružní. Z tramvají se měly stát napaječe metra. Během krátké doby se však tyto návrhy přehodnocují. A i když se ne všechno negativní podařilo zvrátit, mnohé změny vyšly ve prospěch tramvají.
Přesuňme se tedy do podzimu roku 1982:
Denní linky tramvají jsou provozovány v těchto směrech:
Linka 1: zrušena 1. září 1980
Linka 2: Petřiny – Divoká Šárka
Linka 3: Braník – Myslíkova – Václavské náměstí – Hybernská ulice – Náměstí Republiky – Dlouhá třída – Strossmayerovo náměstí – Dělnická – Libeňský most – Palmovka – Vysočanská, ve špičce Nový Hloubětín
Linka 4: Kotlářka – Zborovská – Karlovo náměstí – I. P. Pavlova – Ruská – Průběžná – Radošovická
Linka 5: Lehovec – Harfa – Palmovka – Invalidovna – B. Labuť – Náměstí republiky – Můstek – Národní divadlo – Újezd – Anděl – Hlubočepy
Linka 6: zrušena 2. července 1980
Linka 7: zrušena 19. prosince 1980
Linka 8: Lehovec – Vysočanská – Palmovka – Invalidovna – Těšnov – Strossmayerovo nám. – Sparta – Hradčanská – Hládkov – Bílá Hora
Linka 9: Spojovací – Olšanská – Hybernská – Můstek – Národní divadlo – Újezd –Anděl – Vozovna Motol
Linka 10: Ďáblice – Vychovatelna – Palmovka – Invalidovna – Náměstí Republiky – Hybernská – Olšanské náměstí – Flora – Hostivař
Linka 11: Ústřední dílny DP – Flora – Muzeum – Bruselská – Otakarova – Kubánské náměstí
Linka 12: Zlíchov, Lihovar – Anděl – Malostranské náměstí – Nábř. Kpt. Jaroše – Strossmayerovo náměstí – Dělnická – Libeňský most – Vychovatelna – Vozovna Kobylisy
Linka 13: zrušena 7. března 1981
Linka 14: Kobylisy, Střelničná – Vychovatelna – Libeňský most – Těšnov – Na Florenci – Jindřišská – Karlovo náměstí – Moráň – Zborovská – Anděl – Radlice
Linka 15: Kotlářka – Anděl – Zborovská – Karlovo náměstí – Jindřišská – Bílá Labuť – Invalidovna – Palmovka – Nový Hloubětín, ve špičce Lehovec
Linka 16: Radlice – Anděl – Zborovská – Karlovo náměstí – I. P. Pavlova – Nám. Míru – Flora – Spojovací
Linka 17: Ďáblice – Trojská – Strossmayerovo náměstí – Čechův most – Národní divadlo – Braník
Linka 18: Vozovna Pankrác – Svatoplukova – Karlovo náměstí – Jindřišská – Na Florenci – Těšnov – Strossmayerovo náměstí – Sparta – Hradčanská – Červený Vrch
Linka 19: Spořilov – Bruselská – I. P. Pavlova – Karlovo náměstí – Můstek – Náměstí Republiky – B. Labuť – Invalidovna – Palmovka – Vysočanská – Nový Hloubětín
Linka 20: Petřiny – Špejchar
Linka 21: Spojovací – Olšanská – Jindřišská – Myslíkova – Braník
Linka 22: Bílá Hora – Pražský Hrad – Malostranská – Malostranské náměstí – Národní divadlo – Karlovo náměstí – I. P. Pavlova – Nám. Míru – Průběžná – Hostivař
Linka 23: Vypich – Brusnice – Prašný Most – Hradčanská – Špejchar
Linka 24: Ďáblice – Trojská – Strossmayerovo náměstí – Těšnov – Na Florenci – Jindřišská – Karlovo náměstí – Svatoplukova – Otakarova – Průběžná – Zahradní Město
Linka 25: Divoká Šárka – Hradčanská – Sparta – Strossmayerovo náměstí – Dělnická – Palmovka – Harfa – Lehovec
Linka 26: Radošovická – Želivského – Olšanská – Hybernská ul. – Dlouhá – Strossmayerovo náměstí – Sparta – Hradčanská – Podbaba
Linka 27: Ústřední dílny DP – Průběžná – Otakarova – Svatoplukova – Výtoň – Zborovská – Anděl – Hlubočepy
Linka 28: zrušena 16. prosince 1978
Linka 29: Strašnice, Černokostelecká – Flora – Náměstí Míru – i. P. Pavlova – Karlovo náměstí – Můstek – Dlouhá – Strossmayerovo náměstí – Trojská – Vozovna Kobylisy
Linka 30: zrušena 13. srpna 1978
Linka 31: Petřiny – Hradčanská – Sparta – Strossmayerovo náměstí – Dělnická – Libeňský most – Vychovatelna – Kobylisy, Střelničná
V té době je ve stavu 32 vozů T1 a 910 vozů T3. Na dodání nových vozů T3SU se ještě čeká. Do pravidelného provozu se ve špičce vypravuje 421 vlaků (787 vozů), z čehož vyplývá, že bylo vypravováno 55 vozů sólo a 366 dvojic. Sólo vozy jezdily jen na linkách 11 (16 vozů T3), 20 (11 vozů T3), 23 (5 vozů, většinou T1) a 26 (23 vozů, většinou T1), na ostatních linkách pak jezdily vlaky 2xT3. V prvním pololetí roku 1982 se pak o víkendech na všechny linky, tedy i na 11, 20, 23 a 26 vypravovaly vlaky 2xT3. Po skončení prázdnin roku 1982 pak jezdily o víkendech na linkách 11 a 26 vlaky 2xT3, linky 20 a 23 v sestavě 1xT3.
V té době je již téměř známo, jak bude vypadat kolejová síť, a tak se objevují první návrhy na linkové vedení. První, nezveřejněný projekt počítá se zrušením tratě do Radlic, zrušením úseku Národní třída – Náměstí Republiky + Hybernská, naopak se zachováním provozu do Hlubočep a přes Jindřišskou. Samozřejmě na zachovaných úsecích měl výrazně poklesnout počet linek. V roce 1982 byla neobsazena čísla linek 1, 6, 7, 13, 28 a 30. V roce 1985, po otevření trasy metra I.B neměla být žádná z těchto linek obnovena. Zrušit se však měly ještě linky 14 a 15 kvůli souběhu s metrem.
Zde jsou konkrétní změny, které měly při zahájení provozu trasy metra IB nastat:
Neobsazena měla být čísla 1, 6, 7, 13, 14, 15, 28, 30.
Beze změny měly zůstat linky 2, 4, 8, 17, 20, 21, 22, 23, 25, 31
Změněné trasy linek:
Linka 3: Braník – Národní divadlo – Národní třída – Karlovo náměstí – Svatoplukova – Otakarova – Průběžná – Zahradní Město
Linka 5: Lehovec – Harfa – Palmovka – Smyčka Florenc (s tou se počítalo již v roce 1977)
Linka 9: Spojovací – Mezi hřbitovy – Černokostelecká (degradace na napaječovou linku)
Linka 10: v úseku Hlavní nádraží – Florenc vedena ulicí Havlíčkovou přes Masarykovo nádraží
Linka 11: ÚD Hostivař – Flora – Muzeum – Bruselská – Vozovna Pankrác (změna předpokládaná k 3. listopadu 1984)
Linka 12: prodloužení do Hlubočep
Linka 16: Spojovací – Anděl po své původní trase, pak na Kotlářku
Linka 18: Červený Vrch – Hradčanská – Sparta – Strossmayerovo náměstí – Dělnická – Trojská – Ďáblice (změna předpokládaná k 3. listopadu 1984)
Linka 19: Nový Hloubětín – Palmovka – Invalidovna – Bílá Labuť – Jindřišská – Karlovo náměstí – Svatoplukova – Spořilov
Linka 24: Ďáblice – Vychovatelna – Libeňský most – Ortenovo náměstí – Výstaviště
Linka 26: v úseku Náměstí Republiky – Hlavní nádraží vedena přes ulici Havlíčkovu ulici (Masarykovo nádraží)
Linka 27: Ústřední dílny – Anděl – Vozovna Motol
Linka 29: Vozovna Kobylisy – Trojská – Strossmayerovo náměstí – Dlouhá třída – Bílá Labuť – Invalidovna – Palmovka – Harfa – Lehovec
Ve hře bylo i převedení linky 21 do ulice Na Moráni, čímž by se úsek v Myslíkově ulici stal manipulačním. Všechny uvedené linky měly mít ve špičce interval 6 minut. Ve srovnání s rokem 1982 měly zůstat sólo vozy na linkách 11, 23, 26 a nově se měly objevit na lince 31. Na linku 20 měly být nasazeny vlaky 2xT3. Vozy T1 již měly být vyřazeny. Počet linek měl klesnout na 23.
Po nějaké době se ukázalo, že tento projekt má slabiny a začalo se vytvářet „něco jiného“. Nový projekt spatřil světlo světa v roce 1984. Ten dokonce zvažoval i ponechání provozu na tramvajové trati přes Příkopy. Sice ne definitivně, ale měla to být „Varianta A“. Dále v porovnání s předchozím návrhem předpokládal i vyšší počet linek. Totiž 26. A když už jsme u těch variant. Byla tu i další. První počítala se souvislou číselnou řadou linek 1 – 26. Ta byla nakonec (naštěstí) k 3. listopadu 1985 realizována. Existoval však i návrh, kdy by se linky číslovaly podle svého charakteru. Jak by to vypadalo? Linky měly být diametrální, radiální, napaječové a noční.
Diametrální linky měly být číslovány 1 – 5:
Linka 1: Radošovická – Flora – Hlavní nádraží – Náměstí Republiky – Strossmayerovo náměstí – Sparta – Hradčanská – Divoká Šárka (zavedena jako linka 26)
Linka 2: Spojovací – Olšanská – Jindřišská – Národní třída – Újezd – Anděl – Kotlářka (nosí číslo 9)
Linka 3: Braník – Karlovo náměstí – Jindřišská – Bílá Labuť (varianta vedení přes Můstek) – Invalidovna – Palmovka – Vysočanská – Lehovec (linka 3)
Linka 4: Zahradní Město – Průběžná – Otakarova – Svatoplukova – Karlovo náměstí – Jindřišská – Bílá Labuť – Invalidovna – Palmovka – Vychovatelna – Ďáblice (linka 24)
Linka 5: Ďáblice – Braník (v trase linky 17)
Radiální linky měly být číslovány 11 – 21:
Linka 11: Radošovická – Průběžná – Otakarova – Bruselská – I. P. Pavlova – Karlovo náměstí – Moráň – Botanická zahrada – Výtoň – Moráň a zpět (nakonec dostala číslo 6 a jezdila až na Laurovou, protože trať v Radlické ulici zrušena nebyla)
Linka 12: Vozovna Kobylisy – Hlubočepy (jak předpokládal původní projekt)
Linka 13: Ústřední dílny – Průběžná – Otakarova – Svatoplukova – Výtoň – Zborovská – Anděl – Vozovna Motol (linka 7)
Linka 14: Hostivař – Olšanská – Masarykovo nádraží – Těšnov – Dělnická – Vychovatelna – Ďáblice (linka 10)
Linka 15: Kubánské náměstí – Ruská – I. P. Pavlova – Karlovo náměstí – Moráň – Zborovská – Kotlářka (linka 4)
Linka 16: Vápenka – Flora – I. P. Pavlova – Karlovo náměstí – Moráň – Zborovská Anděl – Zlíchov, lihovar (zůstala 16)
Linka 17: Podbaba – Hradčanská – Sparta – Strossmayerovo náměstí – Dělnická – Trojská – Ďáblice (linka 25)
Linka 18: Vozovna Pankrác – Karlovo náměstí – Staroměstská – Malostranská – Hradčanská – Červený Vrch (zůstala jako linka 18)
Linka 19: Bílá Hora – Hládkov – Hradčanská – Strossmayerovo náměstí – Těšnov – Invalidovna – Palmovka – Vysočanská – Lehovec (linka 8)
Linka 20: měla jezdit v trase Bílá Hora – Hostivař, jako tehdejší i nynější linka 22
Linka 21: Petřiny – Hradčanská – Sparta – Strossmayerovo náměstí – Dělnická – Libeňský most – Palmovka – Harfa – Lehovec (ex linka 31, nakonec označena jako linka 1)
Linka napaječové měly být číslovány 31 - 40:
Linka 31: Petřiny – Divoká Šárka (linka 2)
Linka 32: Petřiny – Špejchar (linka 20)
Linka 33: Vypich – Špejchar (linka 23)
Linka 34: Nový Hloubětín – Florenc (linka 19)
Linka 35: Braník – Karlovo náměstí – Národní třída – Staroměstská – Čechův most – Staroměstská a zpět do Braníka (linka 21)
Linka 36: Černokostelecká – Olšanské hřbitovy (linka 14)
Linka 37: Spojovací – Olšanské hřbitovy (linka 15)
Linka 38: Vozovna Kobylisy – Trojská – Strossmayerovo náměstí – Dlouhá – Bílá Labuť – Invalidovna – Palmovka – Harfa – Lehovec (linka 5)
Linka 39: Spojovací – Olšanská – Masarykovo nádraží – Bílá Labuť – Invalidovna – Palmovka – Harfa – Starý Hloubětín
Linka 40: Ústřední dílny – Flora – Muzeum – Bruselská – Spořilov (linka 11)
Dle projektu měly být linky 32, 33, 34, 35, 36 a 39 provozovány jen ve špičce pracovního dne. U linky 33 se předpokládal provoz sólo vozů T3, ostatní linky měly mít sestavu 2xT3.
Nakonec však zdravý rozum zvítězil. Běžnému cestujícímu je zcela jedno, jestli jede linkou diametrální či napaječovou, pro něj je důležité, že jej doveze do cíle cesty.
Takže se ujal systém souvislé číselné řady linek 1 – 26 a nakonec vlaky 2xT3 byly nasazeny i na linku 23. Linkové vedení k 3. listopadu 1985 bylo tedy následující:
Linka 1: Petřiny – Hradčanská – Sparta – Strossmayerovo náměstí – Dělnická – Libeňský most – Palmovka – Harfa – Lehovec
Linka 2: Petřiny – Divoká Šárka
Linka 3: Braník – Karlovo náměstí – Jindřišská – Bílá Labuť – Invalidovna – Palmovka – Vysočanská – Lehovec
Linka 4: Kubánské náměstí – Ruská – I. P. Pavlova – Karlovo náměstí – Moráň – Zborovská – Kotlářka
Linka 5: Vozovna Kobylisy – Trojská – Strossmayerovo náměstí – Dlouhá – Bílá Labuť – Invalidovna – Palmovka – Harfa – Lehovec
Linka 6: Radošovická – Průběžná – Otakarova – Bruselská – I. P. Pavlova – Karlovo náměstí – Moráň – Zborovská – Anděl - Laurová
Linka 7: Ústřední dílny – Průběžná – Otakarova – Svatoplukova – Výtoň – Zborovská – Anděl – Vozovna Motol
Linka 8: Bílá Hora – Hládkov – Hradčanská – Strossmayerovo náměstí – Těšnov – Invalidovna – Palmovka – Vysočanská – Lehovec
Linka 9: Spojovací – Olšanská – Jindřišská – Národní třída – Újezd – Anděl – Kotlářka
Linka 10: Hostivař – Olšanská – Masarykovo nádraží – Těšnov – Dělnická – Vychovatelna – Ďáblice
Linka 11: Ústřední dílny – Flora – Muzeum – Bruselská – Spořilov
Linka 12: Vozovna Kobylisy – Hlubočepy (jak předpokládal i původní projekt)
Linka 13: Spojovací – Olšanská – Masarykovo nádraží – Bílá Labuť – Invalidovna – Palmovka – Harfa – Starý Hloubětín
Linka 14: Černokostelecká – Olšanské hřbitovy
Linka 15: Spojovací – Nákladové nádraží Žižkov - Olšanské hřbitovy
Linka 16: Vápenka – Flora – I. P. Pavlova – Karlovo náměstí – Moráň – Zborovská Anděl – Zlíchov, Lihovar
Linka 17: Ďáblice – Trojská - Čechův most - Národní divadlo - Výtoň - Braník
Linka 18: Vozovna Pankrác – Karlovo náměstí – Staroměstská – Malostranská – Hradčanská – Červený Vrch
Linka 19: Nový Hloubětín – Florenc
Linka 20: Petřiny – Vozovna Střešovice - Špejchar
Linka 21: Braník – Karlovo náměstí – Národní třída – Staroměstská – Čechův most – Staroměstská a zpět do Braníka
Linka 22: Hostivař – Průběžná – Ruská – Nám. Míru – Karlovo náměstí – Národní třída – Újezd – Malostranská – Pražský hrad – Bílá Hora
Linka 23: Vypich – Malovanka - Pohořelec - Brusnice - Špejchar
Linka 24: Zahradní Město – Průběžná – Otakarova – Svatoplukova – Karlovo náměstí – Jindřišská – Bílá Labuť – Invalidovna – Palmovka – Vychovatelna – Ďáblice
Linka 25: Podbaba – Hradčanská – Sparta – Strossmayerovo náměstí – Dělnická – Trojská – Ďáblice
Linka 26: Radošovická – Flora – Hlavní nádraží – Náměstí Republiky – Strossmayerovo náměstí – Sparta – Hradčanská – Divoká Šárka
Ve špičce pracovního dne se vypravovalo 394 vlaků (788 vozů).
Z linek dle charakteru se však ujaly linky noční, jejichž systém se v podstatě drží dosud. Jen v roce 2017 se padesátková řada zvýšila na devadesátkovou.
Noční linky 51, 52, 53 měly v podstatě nahrazovat trasy metra A, B, C, které v noci nejezdily. Konkrétní trasování nočních linek bylo v té době následující:
Linka 51: Radošovická – Flora – I. P. Pavlova – Lazarská – Staroměstská – Strossmayerovo náměstí – Sparta - Divoká Šárka
Linka 52: Lehovec – Harfa – Invalidovna – Bílá Labuť – Jindřišská – Lazarská – Moráň – Anděl – Hlubočepy (varianta vedení přes Můstek)
Linka 53: Vozovna Kobylisy – Trojská – Dlouhá – Lazarská – Svatoplukova – Vozovna Pankrác
Linka 54: Braník – Karlovo náměstí – Lazarská – Staroměstská – Strossmayerovo náměstí – Dělnická – Vychovatelna – Ďáblice
Linka 55: Ústřední dílny DP – Průběžná - Otakarova – Svatoplukova – Karlovo náměstí – Lazarská – Jindřišská – B. Labuť – Invalidovna – Vysočanská – Lehovec
Linka 56: Spořilov – Bruselská – I. P. Pavlova – Lazarská – Jindřišská – Bílá Labuť – Těšnov – Strossmayerovo náměstí – Hradčanská – Petřiny
Linka 57: Hostivař – Bílá Hora (trasa shodná s dnešní linkou 97)
Linka 58: Spojovací – Vozovna Motol (v tomto úseku je trasa shodná s dnešní linkou 98)
I tyto noční linky měly jednotnou sestavu 2xT3, takže od 3. listopadu 1985 do 7. července 1991 nebyla v Praze provozována žádná linka, která by v jakémkoliv provozním období jezdila v sólo vozech.